سلام علیکم طب اسلامی وجود دارد یکی از خصوصیات طب اسلامی این است که درمانهایش از طریق علوم الهی است و انسان ها را موش آزمایشگاهی نمی داند . امیر المومنین علی علیه السلام در وصف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید طبیب دوار بطبه .


علی نوجوان

آیا در دوران قاعدگی می‌توان بادکش ناحیه ی شکم را ادامه داد؟
معصومه رستم خانی

سلام دستورالعمل ها بسیار آموزنده می‌باشد لطف بفرماید برای رفع یبوست باید کدام قسمت بدن بادکش شود ممنونم
حسین

سلام،اقای دکتر حدود۱۵سالی میشه اگزمای شدید روی سرم دارم و میشه گفت اکثر روش های درمانی رو رفتم ولی دوسه مورد از راهکارهای شما رو مثل حجامت انجام ندادم،موهام سفیدن ومتاسفانه مجبورم رنگ کنم،بنظر شما راهی هست که بشه اگزمای شدید رو کنترل کرد
مهدی

سلام وقت بخیر پدر من توده های کوچیک توی ریه دارن چی مصرف کنن؟
مریم

چیزی بنام طب اسلامی یا قرآنی وجود ندارد اعمال شما جز کلاهبرداری با سو استفاده از طب قدیم ایرانیان و ملل دیگر است برای پول در آوردن راه های شرافتمندانه وجود دارد. دست از پنهان شدن پشت یک مشت حدیث بردارید وگرنه انجنان بلایی سرتان خواهم آورد که مرغان هوا به حالتان .... لعنت بر گمراهان
صاحب الزمان

سلام من متولد سال۱۳۶۲ هستم آیا بادکش یا حجامتی هست که قد من رو بلند کنه،قد الانم۱۶۴هست،تا۶سانت لازم دارم🥰🥰مورد دیگه سلولایت ورگهای واریس پشت پا بادکش یا حجامتی دارن،من قبلا تصادف کردم پشت پاهام رگ های تیره ای معلوم شده خیلی بدم مییاد واینکه خیلی سلولایت داره با اینکه ورزش میکنم ممنونم از پاسخگوییتون
فهیمه سادات

سلام آقای دکتر من مدتیست که روی پوست سرم جوش میزند. در سرتاسر پوست سرم پراکنده هستند. علتش چیست و چه راه درمانی دارد. فکر میکنم ریزش موهایم نیز تا حدودی بیشتر شده است. سپاس از لطف شما
محمدرضا

آقای دکترسلام اینجانب تا به حال سه بار حجامت آلرژی انجام داده ام ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم علایم گرفتگی بینی،خشکی بینی؛خلط فراوان پشت حلق وبینی ،سنگینی سر وخواب آلودگی طبعم بلغمی وغلبه سودای سوخته درسرچندسالی هم است که دچارافسردگی واضطراب ناشی ازآلرژی شده ام چندجلسه دیگه باید حجامت کنم آیا راهکاردیگری برای درمان الرژی است ممنون ازراهنمایی شما
مهدی

این مطلب هم دیدم حیفم اومد شما نخونیدش https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/tabrizian/teb/94/941027/%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7%20%2B%DA%A9%D8%B1%D9%85
مجتبی
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
قرن بیوتکنولوژى و گزینه هاى پیش رو(مقاله انتخابی)
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 5977]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

قرن بیوتکنولوژى و گزینه هاى پیش رو

جرمى ریفکین1 


چکیده: 

 
نگاه حاکم بر علم جدید که سخت متأثر از دیدگاه فرانسیس بیکن است، با تأثیرات گسترده اى بر علم قرن بیست و یکم یا همان زیست شناسى و مولود آن، فن آورى هاى زیستى، همراه شده است، اما در کنار این رویکرد حاکم که دانشمندان این حوزه را سخت به خود مشغول ساخته است، شاهد ظهور رویکردى متفاوت از سوى بوم شناسانى هستیم که با هر گونه رفتارى که مستلزم دستکارى و دخالت ورزى آدمى بر طبیعت است، مخالفت مى ورزند و از این رو، از یافته هاى این علم و تکنولوژى جدید تنها در راستاى تحکیم مواضع و دیدگاه هاى خود بهره مى برند. 



پس از چهل سال گسترش موازى دو حوزه «اطلاعات» و «علوم زیستى»، هم اینک شاهد ادغام و تبدیل آن ها به نیرویى تأثیرگذار هستیم که اساس قرن بیوتکنولوژى بر پایه آن بنا نهاده شده است. در عصر جدید، از کامپیوتر به نحوى فزاینده با هدف رمزگشایى، اداره و سامان بخشیدن به حجم عظیمى از اطلاعات و یافته هاى ژنتیکى، که منبع خام اقتصاد نوین جهانى هستند، استفاده مى شود. 

 
قرن بیوتکنولوژى، نویددهنده دستیابى به منابع و سرمایه هایى عظیم است؛ سرمایه هایى که در قالب گیاهان و حیوانات دستکارى شده با هدف سیر نمودن جمعیت گرسنه کره زمین، منابع جدید انرژى و نیز الیاف هاى دستکارى شده براى ساختن جامعه اى تجدیدشدنى و یا داروهاى معجزه آسا و شیوه هاى درمانى اى که با هدف تولید کودکانى سالم تر و محو درد و رنج و افزایش طول عمر بشر خلق شده اند، تجلى یافته است، اما در برابر همه این تحولات، همواره سؤالى آدمى را به خود مشغول مى سازد: به راستى به چه قیمتى؟ 


این تجارت ژنتیکى جدید در مقایسه با دیگر انقلاب هاى اقتصادى طول تاریخ، با مسایل و پى آمدهاى اضطراب آورترى همراه شده است. آیا خلق مصنوعى حیوانات شبیه سازى شده شیمرى و یا داراى ژن پیوندى، نمى تواند به معناى پایان طبیعت و یا به جایگزینى براى دنیاى زیستى ـ صنعتى تبدیل شود؟ آیا رهایى گسترده هزاران گونه جاندار دستکارى شده ژنتیکى در عرصه محیط زیست نمى تواند با آلودگى هاى فاجعه آفرین ژنتیکى و خسارات غیرقابل جبران به زیست کره همراه گردد؟ به راستى عواقب به انحصار درآمدن ذخیره ژنى جهان، با توسل به حقوق مالکیت فکرى و کنترل آن توسط معدود شرکت هاى فعال در این عرصه، چه خواهد بود؟ و اصلاً زندگى در دنیایى که در آن کودکان از لحاظ ژنتیکى تحت مهندسى قرار مى گیرند و طبق سفارش در رحم ها شکل داده مى شوند و در دنیایى که مردمانش به نحوى فزاینده بر پایه گونه ژنتیکى شان مورد شناسایى و البته تبعیض قرار مى گیرند، چه معنایى خواهد داشت؟ و بالاخره این که، مخاطرات ناشى از تلاش در راستاى طراحى و شکل دادن به انسان هایى «کامل تر» چه خواهد بود؟ 


مسأله اساسى در این باره، نه به خود علم، بلکه عمدتا به نحوه به کارگیرى آن خلاصه مى شود و از این رو است که بحث اساسى درباره قرن بیوتکنولوژى، به دو انتخاب متفاوت ما از این علم، معطوف مى گردد. 


اولین رویکرد بر پایه نگاه بیکن بنیان نهاده شده است؛ نگاهى که به قدرى براى ما آشنا است که گویى به جز آن هیچ رویکرد دیگرى پیش روى ما وجود ندارد. بیکن طبیعت را به مثابه «روسپى اى همگانى» مى نگریست و از نسل هاى آینده مى خواست تا آن را تحت فشار قرار داده، رام نموده و به آن شکل بخشند و بدین شکل به ارباب بلامنازع دنیاى مادى تبدیل شوند. بسیارى از برجسته ترین زیست شناسان مولکولى دنیاى امروز را مى توان وارثان سنت بیکن برشمرد. آنان خود را مهندسانى بزرگ مى دانند که تمام تلاش خود را به اصلاح، نوترکیبى و برنامه ریزى مجدد مؤلفه هاى حیات معطوف نموده اند تا در این رهگذر، موجوداتى مطیع تر، کارآمدتر و مفیدتر که بتوانند بیش از پیش به خدمت بشریت درآیند، تولید کنند. 


در سویى دیگر، گروهى رویکردى کاملاً متفاوت و البته دقیق و همه جانبه اتخاذ نموده اند. این دانشمندان بوم شناس، به طبیعت به مثابه شبکه اى منسجم و هماهنگ از روابط مبتنى بر همزیستى که داراى وابستگى هاى متقابلند، مى نگرند. اینان، کره خاکى و موجودات آن را در قالب یک کل یا همان زیست کره، وجودى یگانه و بى همتا برمى شمارند. 


کشاورزى مى تواند نمونه اى مناسب از تفاوت بین این دو رویکرد باشد. زیست شناسان مولکولى به واسطه نوع رویکردشان، به تزریق ژن هاى بیگانه به رموز ژنتیکى محصولات غذایى با هدف مقاوم سازى آن ها در برابر سموم علف کش، آفات، باکترى ها و قارچ ها اقدام مى نمایند. اینان به این گونه گیاهان داراى ژن پیوندىِ دستکارى شده، به شکلى مى نگرند که گویى در نوعى انزواى ژنتیکى به سر مى برند و با محیط خود کاملاً بیگانه اند؛ از همین رو است که به نگرانى هایى که از سوى طرفداران و فعالان محیط زیست نسبت به آلودگى ژنتیکى حاصل از فعالیت هاى آن ها داده مى شود، توجهى نمى کنند. 


برخلاف این رویکرد، بسیارى از بوم شناسان، از این گونه اطلاعات جدید با هدف درک عوامل و مؤلفه هاى زیست محیطى اى که در روند شکل گیرى جهش هاى ژنتیکى در گیاهان تأثیر گذارند، استفاده مى نمایند. برخلاف مهندسان ژنتیک، اینان از این دانش جدید در راستاى بهبود و ارتقاى شیوه هاى سنتى و پایدار کشاورزى و از جمله پرورش، کنترل آفات و چرخه محصولات بهره مى برند. 


به همین ترتیب، در عرصه پزشکى نیز بسیارى از زیست شناسان مولکولى، توجه خود را به شیوه هاى گوناگون ژن درمانى اى معطوف نموده اند که با تزریق ژن ها به بیماران همراه شده است، اما گروه معدودى، از همین اطلاعات حاصله به منظور کشف روابط حاکم بر جهش هاى ژنتیکى و عوامل زیست محیطى بهره مى برند. اگرچه ذکر این نکته ضرورى است که شمارى از بیمارى هاى ژنتیکى، ظاهرا غیرقابل پیش گیرى بوده و از دخالت محیط زیست مصون هستند، اما بررسى ها بیانگر آن است که بیش از هفتاد درصد مرگ و میر در جوامع صنعتى، محصول آن چیزى است که پزشکان آن را «بیمارى هاى رفاه» مى نامند که از آن جمله مى توان به حملات قلبى، سکته ها، دیابت و سرطان هاى سینه، روده و پروستات اشاره نمود. از آن جا که افراد نسبت به این گونه بیمارى ها، آسیب پذیرى هاى ژنتیکى مختلفى دارند، نقش عوامل محیطى و خارجى هم چون: مصرف بالاى دخانیات، الکل، رژیم هاى غذایى چرب، مواد شیمیایى سمّى و سموم آفت کش و حشره کش ها، آب و غذاى آلوده، هواى ناسالم و بالاخره زندگى توأم با بى تحرکى، در شکل گیرى این گونه بیمارى ها اجتناب ناپذیر است. 


بنابراین، رویکرد نخستین که همان رویکرد دشوار و مشکل آفرین است، از علم جدید ژنتیک به منظور ایجاد تغییرات و دستکارى در الگوى ژنتیکى گونه هاى ذى حیات سود مى جوید و اما رویکرد دوم که رویکردى سهل الوصول است، از همین اطلاعات با هدف خلق روابط منسجم تر و ماناتر بین گونه هاى موجود و محیط زیست بهره مى برد. 


اگرچه برخى مدعى اند که براى هر دو رویکرد امکان ظهور و بروز وجود دارد تا دست به دست هم داده، به تقویت یکدیگر بپردازند، اما در حقیقت، بازار به رویکرد نخستین سخت علاقمند بوده و دلیل آن هم کاملاً واضح است، چرا که حداقل، توسل به این رویکرد مى تواند با سود هنگفتى براى صاحبان آن همراه گردد. 


اگرچه امروزه شاهد نوعى اقبال عمومى و فزاینده به محصولات آلى و غذاهاى طبیعى و نیز پزشکى پیشگیرانه هستیم، اما سرمایه بیش ترى در حوزه پزشکىِ بیمارى محور و کشاورزى بیوتکنولوژى هزینه مى شود. 


با این وجود، بروز تغییراتى در این عرصه محتمل و ممکن است، چرا که جامعه مى تواند همان گونه که نسبت به تکنولوژى هسته اى، عکس العمل نشان داده، نسبت به 


آیا باید از یافته هاى جدیدمان براى تحقق ابرمحصولات و یا حیوانات داراى ژن پیوندى استفاده نماییم و یا این که از همین اطلاعات حاصله به منظور گسترش کشاورزى مبتنى بر اصول بوم شناختى و رفتارهاى مهرورزانه تر با حیوانات استفاده نماییم؟ 


این علم جدید نیز از خود واکنش نشان دهد، اما تأکید بر این نکته ضرورى است که بحث ما اصلاً قبول و یا ردّ استفاده از خود این تکنولوژى نیست ـ اگرچه همواره در مجامع علمى، جمع کثیرى مایلند تا به موضوع، این گونه نگاه کنند ـ و در چنین رهیافتى است که هر کسى که با نوعى تکنولوژى خاص مخالفت ورزد، با عنوان فرد ضدتکنولوژى معرفى مى شود. از این رو، نکته اساسى، نوع انتخاب ما در قرن بیوتکنولوژى است که کدامین تکنولوژى زیستى را انتخاب نموده و کدامین را کنار بگذاریم. آیا باید از یافته هاى جدیدمان براى تحقق ابرمحصولات و یا حیوانات داراى ژن پیوندى استفاده نماییم؟ و یا این که از همین اطلاعات حاصله به منظور گسترش کشاورزى مبتنى بر اصول بوم شناختى و رفتارهاى مهرورزانه تر با حیوانات استفاده نماییم؟ آیا باید از اطلاعات به دست آمده درباره ساختار ژنتیکى خودمان، در راستاى تغییر ساختار خودمان بهره ببریم؟ 


ما همواره بایستى گزینه هاى متعددى را پیش روى خود داشته باشیم. این بدین معنا است که باید از رویکردهایى که با خلق مشکلات و اختلالاتى همراه مى باشد، اجتناب ورزیده و این اصل اولیه و ریشه دار در پزشکى یعنى «نخست این که، با ضررى همراه نباشد» را همواره مدّ نظر داشته باشیم. 


شکى نیست که انقلاب بیوتکنولوژى، بى واسطه تر، شدیدتر و عمیق تر از هر انقلاب تکنولوژى دیگرى در طول تاریخ، همه را متأثر از خود مى سازد، اما با این وجود، تا کنون بحث در این باره، به گروهى محدود از زیست شناسان مولکولى، سخنگویان عرصه صنعت و سیاستگزاران دولتى و برخى منتقدین محدود شده است. حال که این تکنولوژى هاى جدید به عرصه زندگى مان هجوم آورده اند، زمان آن فرا رسیده تا دامنه این بحث گسترش یابد و همه جامعه را متوجه خود سازد. 


منبع: www.overmorgen.com 



منبع :

سیاحت غرب شماره نه



نظرات
  با سلام... من زمانی که دچار استرس میشم ، به خصوص وقتی در مهمانی یا جمعی هستم نفخ شکم شدید میگیرم تا جایی که دیگه از مهمونی فرار میکنم.... عرق نعنا خوردم که بالا آوردم یعنی نمیتونم اصلا بخورم... نمیدونم باید چیکار کنم... تو رو خدا کمکم کنید
ارسال کننده نظر : سعید قادری      تاریخ ارسال نظر : ۹ آذر ۱۳۹۷
  

سلام. نکات مقالات معده شناسی و ترش کردن در همین سایت برای شما مفید هستند.


ارسال کننده نظر : مدیر وب سایت      تاریخ ارسال پاسخ : ۹ آذر ۱۳۹۷



 
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

"یادداشت ویژه"؛ بیایید کمی غیر بهداشتی زندگی کنیم![1255بازدید]
از پشت فیلتر زیباتر است؛ اینستاگرام چگونه زندگی‌مان را دگرگون کرد؟[1274بازدید]
پدر پیرم می‌خواست کنار نوه‌هایش بمیرد.[1260بازدید]
چگونه شركت‌هاي بزرگ داروسازي، شما را براي خريد داروهايي كه احتمالاً نياز نداريد، آماده مي‌كنند؟[1435بازدید]
ازدواج تك‌جنسيتي در استراليا؛ چرا اكنون؟[1500بازدید]
جامعه ستیزی به بهانه کرونا [1834بازدید]
وقتی به‌جای تجربه‌کردن زندگی از آن عکس می‌گیریم، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟[2397بازدید]
«بنزین»، «گازوئیل» و «خوراک دام» به ‌خورد مردم ندهید.[3105بازدید]
چه شد که ما آدم ها از لحاظ روانی اینقدر ضعیف و تنبل شدیم؟ (مقاله انتخابی)[4427بازدید]
وقتی با فرزندت هستی، آن گوشی لعنتی‌ را بگذار کنار (مقاله انتخابی)[3907بازدید]
چرا بلافاصله بعد از جشن تولد نباید فیلم‌هایش را ببینیم؟ (مقاله انتخابی)[4035بازدید]
چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟ (مقاله انتخابی)[4173بازدید]
هر چه فقیرتر باشی، بیشتر به صفحهٔ گوشی‌ات نگاه می‌کنی (مقاله انتخابی)[5731بازدید]
بگذارید دوباره حوصلۀ بچه‌هایتان سر برود (مقاله انتخابی)[5960بازدید]
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)[6810بازدید]
کودکی بهترین دوران برای یادگیری زبان خارجی نیست!! (مقاله انتخابی)[4879بازدید]
لطفاً کمی غیربهداشتی باشید!! (مقاله انتخابی)[4191بازدید]
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)[4585بازدید]
چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شده‌‎اند؟ (مقاله انتخابی)[4970بازدید]
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)[4899بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

کرونا، مردن از ترس مرگ!!
چرا آدم‌های خوب در شبکه‎های اجتماعی تحمل‎ناپذیر می‌شوند؟ (مقاله انتخابی)
چگونه شركت‌هاي بزرگ داروسازي، شما را براي خريد داروهايي كه احتمالاً نياز نداريد، آماده مي‌كنند؟
چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شده‌‎اند؟ (مقاله انتخابی)
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)
5 برنامه غذایی پیشنهادی به زوج های نابارور
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین(ویراست دوّم)
سالنمای حجامت 1399 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد (مقاله انتخابی)
سیاست فرزند آوری: الگوی نژادپرستی اسرائیل (مقاله انتخابی)
پدر پیرم می‌خواست کنار نوه‌هایش بمیرد.
آیا شکر پرطرف‌دارترین مادۀ مخدر دنیاست؟ (مقاله انتخابی)
آب گوشت‏، هنوز هم غذای لذیذی است! (معرّفی 15 نوع آبگوشت سنّتی)
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)
سوکرالوز؛ سمّی شیرین (مقاله انتخابی)
ساده انگاری در مقوله «مُد»!!
هشت غذايي كه كارشناسان هرگز نمي‌خورند (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1397 هجری شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
بهداشت زناشویی و ضرورت­ های آن در اسلام
ازدواج تك‌جنسيتي در استراليا؛ چرا اكنون؟
چه شد که ما آدم ها از لحاظ روانی اینقدر ضعیف و تنبل شدیم؟ (مقاله انتخابی)
"یادداشت ویژه"؛ بیایید کمی غیر بهداشتی زندگی کنیم!
سالنمای حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)
چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟ (مقاله انتخابی)
کودکی بهترین دوران برای یادگیری زبان خارجی نیست!! (مقاله انتخابی)