سلام، مدتی هست گلو درد شدید دارم و لوزه هام چرک کرده و سفید شده! دکترا میگن باید پنیسیلین بزنی! آیا روش طبیعی هم برای درمان عفونت گلو وجود داره یا نه؟ لطفاً جواب بدین
Kamran

سلام خواستم ازتون بابت معجون کلسیم مخصوص کودکان تشکر کنم، خیلی مفیدن،دختر داییم یکسال و خورده ایش بود دندونش درنمیامد با مصرف این معجون درامد،دختر خالمم که دندونش افتاده بود و خیلی وقت بود دندون درنمی اورد با مصرف این معجون دندون دراورد،نوزاد خودم چند ماه بود که خارش لثه داشت و بسیار اذیت میشد معجونش هنوز به نصفه نرسید دندونش داره درمیاد، میخواستم بدونم تا چند وقت میشه این معجون به بچه داد؟ همیشه خوردنش ضرر نداره؟
عباسی

سلام جوانی ۲۲سال هستم ومجردم هنگام نزدیکی زیادعحله میکنم شهوتم زیاده هنگام دخول ارضاع میشم برای دیرانزوالی چکاربایدبکنم؟
احمد

با سلام و خسته نباشید،من این ماه قصد اقدام به بارداری رو دارم و نیحواهم پیاز درمانی رو انجام دهم منتهی بعد اقدام از میاز درمانیم هفت روز میماند،آیا ادامه دوره درمان مشکل در انعقاد ایجاد میکند؟یا دوره را نیمه کاره رها کنم؟ تشکر
محمدی

سلام آقای دکتر ۳۰ سالمه بچه شیر میدم ,خیلی مشکل مزاجی دارم نمیتونم دقیق تشخیص بدم که طبع من چیه ,یبوست دارم ,سردی بدن ,سردی مزاج گرفتگی عضلات گردن و ران که دکتر گفتن بخاطر کم بودن کلسیم بدنمه,افسردگی عصبانیت ,بخاطر بچه ها شب نخوابیدن و کار زیاد دارم ,زانو درد ودرد لگن دارم خشکی پوست و مو لطفا راهنماییم کنید طبعم رو بشناسم واقعا بهش نیاز دارم, شهرستان ما طب سنتی نداره متاسفانه ,ممنون میشم کمکم کنید
آذر

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم ضمن عرض سلام و ادب و احترام اگر جناب ویروس کرونا اجازه بفرمایند قدری هم به مسائل و مشکلات دیگرمان بپردازیم🤭 شوره سر، موخوره ، بهمراه قدری خارش سر و تن، گاها پوسته ریزی صورت، سفید شدن موهای سر (قهوه ای) ،احساس ضعف و‌گرسنگی بسیار معدی مدتی بعد از صرف مواد ترش(از مرکبات گرفته تا زرشک غذا)،خواب و بیداری تقریبا خوب، تغذیه تقریبا سالم، زمان تغذیه نامنظم، حالات روحی تقریبا مناسب، مزاج پایه قدری گرم و خشک (رو به میانه),فعالیت بدنی و ورزشی خیلی اندک ، و... دسترسی به پزشک و طبیب حاذق یا غیر حاذق نیز نداریم. در صورت امکان لطفاً محبت نموده و موارد توصیه ای و اجتنابی ضروری را همینجا ذکر فرمائید.
فاطمه السادات از زنجان

سلام میشه لطفا منو راهنمایی کنید من چهارساله ک درگیر کیست مویی هستم، قبلا از مرهم سیاه استفاده کردم، الان یک ساله ک ترشحی ندارم دردی ندارم، و سرش بسته شده ولی اون قسمت برجسته هستش و پوستم ب حالت اسکار دراومده، چیکار کنم پوستم درمان بشه؟ خواهش میکنم جوابمو بدین
صدف

توصیه های بالا برای همه سرطان هاست؟ برای سرطان خون منظورمه
محمد مهدی عادل

سلام به احترام من مشکل تخلیل لثه دارم و همه دندان هایم لق شده ان که باعث شده چهارتا از دندانهای بالا جلویی را بکشم الان دندانهای مصنوعی دارم و دکتر گفته باید بقیه دندان های بالا رو بکشی خیلی از این موضوع ناراحتم پولی هم ندارم تا دندان بکارم درضمن من ۳۲ ساله هستم سوال من اینه که مخلوط سرکه وگلاب مشکل تخلیل لثه را برطرف میکنه و دوباره دندان هایم محکم میشه لطفا کمک کنید خیلی ناامید هستم من هنوز جوانم ولی باید دندان مصنوعی بزنم
Sara

سلام بزرگوار ممنونم از مطلب خوب و جامع و مفیدی که روی سایت قرار دادین. انقدر متن این مطلب شیوا و مفید بود که تصمیم گرفتم کل سایت رو یه نگاهی بندازم تا مطالبی رو که برام مفید هست بخونم. خدا خیرتون بده ان شا الله
آزاده
زندگی استعماری؛ طبّ استعماری
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل
تعداد: 3 میانگین: 4
[تعداد بازدید : 10205]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین


ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل

 این مقاله مروری است بر سه فرضیه متفاوت که به بررسی دلایل گرایش مردم به طب مکمل می پردازد. براساس فرضیه های مبتنی بر نتایج، دلیل گرایش به درمان های طب مکمل، نارضایتی مردم از نتایج درمان های طب رایج است. براساس فرضیه های مبتنی بر برخوردارهای پزشکان، دلیل این گرایش نارضایتی مردم از الگوهای کنش و تعامل پزشک-بیمار است. براساس فرضیه های"پست مدرن" دلیل گرایش مردم به طب مکمل، ظهور یک نظام ارزشی جدید متناسب با محتوای فلسفی طب جایگزین است. تحلیل های چند متغیره نتایج براساس یک نمونه تصادفی، فرضیه های برخورد پزشکی و پست مدرن را تأیید می کند و نشان می دهد که مجموعه ای از ارزش های پست مدرن در مقایسه با نارضایتی از برخوردهای پزشکی، پیش بینی کننده بهتری برای تبیین گرایش به درمان های طب مکمل اند.

 



مقدمه

 

شواهد بسیاری بر رشد سریع و گسترده استفاده از درمان های طب مکمل در استرالیا، نیوزلند، ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی دیده می شود. پژوهش های زیادی تبیین های نظری بسیاری را برای گرایش به درمان های طب مکمل بیان می کنند. این تبیین ها، سه عامل مؤثر را در این راستا به شرح زیر شناسایی می کنند: نارضایتی از نتایج حاصل از درمان های طب رایج، نارضایتی از الگوی روابط حاکم بر پزشک–بیمار، و ظهور یک سیستم ارزشی که تحت عنوان تئوری های پست مدرن شناخته می شوند. فقط تعداد کمی از این تحقیقات فراتر از نظریه پردازی ها و گمانه زنی ها تلاش کردند که علت روند رو به رشد گرایش به طب مکمل را به صورت تجربی بیان کنند. در میان این مطالعات، تنها در یک پژوهش، از روش تجزیه و تحلیل ساده دو متغیره استفاده شده است(یاتس و همکاران1، 1993). تا کنون، هیچ مطالعه تجربی، تبیینی از تحلیل های چند متغیره براساس یک نمونه تصادفی از جامعه ارایه نکرده است. در این مقاله، ابتدا، تلاش می کنم مروری بر مطالعاتی که گرایش مردم به درمان های مکمل را توضیح می دهند؛ داشته باشم. سپس براساس یک نمونه تصادفی، یک مدل چند متغیره را که به صورت تجربی رابطه این تبیین ها را ارزیابی می کند، توسعه می دهم.

 

نارضایتی از نتایج درمان های طب رایج

 

این تبیینات بیانگر آن است که مردم به این دلیل به درمان های طب مکمل روی می آورند که از درمان های طب رایج که مدعی بود درد و رنج را ریشه کن می کند و سلامتی مطلوبی برای بشریت به ارمغان می آورد، مأیوس شده اند(هولدن2 ،1978). طب رایج قادر نیست بیماری های دژنراتیو و بیماری های مزمن مثل سرطان و بیماری های قلبی را درمان کند، همچنین قادر نیست دردهای ناشی از کمردرد، گردن درد، آرتریت و رماتیسم را کاهش دهد(آنینام3 1990، انگلیس و وست4 1983). به علاوه، در سال های اخیر، شاهد رشد فزاینده شمار زیادی از بیماری های ایاتروژنیک به علت عوارض دارویی و تجهیرات دارویی مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی هستیم.(برای مثال نگاه کنید به آنینام،1990)

 

شارما5(1992) مستنداتی را در تایید این فرضیه گزارش کرد که بیماران، اساسأ به خاطر آن که برای درمان بیماریشان- که در طب رایج علاجی برای آن نبوده- راهی بیابند، به روش های درمانی طب مکمل گرایش پیدا می کنند. به همین ترتیب، فورنهام و اسمیت6(1988) و فورنهام و فوریه7(1994)، بیماران مراجعه کننده به طب رایج و مکمل طب مکمل را با هم مقایسه کردند و نشان دادند که گروه دوم(مراجعه کنندگان به طب مکمل)، نسبت به تأثیر درمان های طب رایج شکاکیت بیشتری دارند. این نتیجه گیری براساس سنجش پاسخ هایی که به اظهار نظرهایی مانند "پزشکان فقط قادرند برخی از بیماران را درمان کنند" و"اغلب مردم زمانی که واقعأ چاره ای ندارند، نزد دکتر می روند." به دست آمده است.

 

نارضایتی از برخوردهای پزشکی

 

در تأیید این استدلال که ادعا می کند مردم به دلیل آن که از نتایج درمان های طب رایج، ناراضی اند به طب مکمل روی می آورند؛ این فرضیه مطرح می شود که آنان به طور کلی از نحوه برخورد پزشکان با بیماران نیز ناراضی اند. ( ایستهوپ8 1993؛ شارما 1990؛ تایلر9 1984؛ پارکر و تاپلینگ10 1977).در نهایت این استدلال فرض را بر این می گیرد که پزشکان "احساسات انسانی" خود را دست داده اند. آنها وقت بسیار کمی برای بیمارانشان می گذارند، برای آنان احترام زیادی قایل نیستند و اطلاعات کافی درباره ماهیت بیماری، تشخیص و شیوه درمان به بیمارانشان نمی دهند. پزشکان یک ایدئولوژی ماتریالیستی را به جای یک ایدئولوژی خدمت- محور اتخاذ می کنند و در رابطه با بیمار، به جای آن که از یک الگوی مشارکتی استفاده کنند، از الگوی پزشک- محور تبعیت می کنند. پزشکی امروز، چنانچه شاید به بهترین نحو توصیف شده است یک پزشکی فوردیستی است که به کمیت بیش از کیفیت توجه دارد و این امر، بیگانگی و نارضایتی بیمار را به همراه دارد. شواهد بسیاری در تأیید این تبیین در تحقیقات موجود است. مصاحبه های شارما(1992) با مراجعه کنندگان به درمانگران طب مکمل نشان می دهد که آنها معتقدند که پزشکان طب رایج، زمان بسیار کمی را به بیماران اختصاص می دهند. فورنهام و فوریه(1994) همچنین دریافتند مراجعه کنندگان به درمانهای طب مکمل، اعتقاد دارند که پزشکان طب رایج به اظهارات بیمارانشان توجه نمی کنند.
 


ظهور ارزش های پست مدرن



بر مبنای این نظریه در اواخر دوره مدرن، یک سیستم ارزشی ظهور پیدا کرد که اعتقادات جدیدی را درباره طبیعت، علم و تکنولوژی، سلامتی، قدرت، مسئولیت فردی و مصرف گرایی ارایه می کند. از این پس، از این ارزش ها تحت نام ارزش های پست مدرنی یاد می کنم( نگاه کنید به ایستهوپ 1993؛ بکث11 1991). به نظر می رسد که تناسب این ایده ها با فلسفه درمان های مکمل، باعث محبوبیت و گسترش این روش های درمانی شده است. پزشکان طب مکمل معمولأ از درمان های طبیعی و غیرتهاجمی استفاده می کنند، دیدگاهی کل نگر نسبت به سلامتی دارند، به بیمارشان اجازه می دهند که درروند درمان مشارکت داشته باشد( برای مثال نگاه کنید به اکستر12 1989)، و تاکید می کنند که سلامتی ذاتا امری فردی است و نهایت، فرد برای رسیدن به وضعیت مطلوب سلامت، مسئول است. (کووارد13، 1989)

 

کووارد اذعان می کند در حالی که در گذشته ، همچنان که در آثار روسو منعکس شده، طبیعت با مفاهیمی مثل توحش، تجاوز، خشونت و بقای اصلح که بیانگر یک جامعه بدوی است همراه بوده؛ امروزه ما طبیعت را بسیار ملایم، مهربان، خیرخواه و امن می یابیم. ما اهمیت می دهیم که محصولات طبیعی مصرف کنیم، و سعی می کنیم که از مصرف محصولات غذایی آماده که دارای انواع نگه دارنده ها و رنگها هستند اجتناب کنیم. این ارزش همچنین نظرات بکث(1991) را بازتاب می دهد که ادعا می کند پست مدرن ها به یک "فرهنگ سبز" معتقدند و بر اساس آن، بدن انسان را به مثابه گسترده ای از طبیعت معنا می کنند و معتقدند که خوردن داروهای شیمیایی درحکم آلوده کردن طبیعت با زباله های شیمیایی است.

 

از این دیدگاه، همان طور که طبیعت ملایم و مهربان است؛ به همان ترتیب دستاوردهای علم و تکنولوژی ، بالقوه مضر و خطرناک به نظر می رسند. بهره گیری از تکنولوژی در درمان به مثابه نوعی دخالت و تغییر طبیعت و به وجود آوردن حالت های تهاجمی در روند درمان بیمار است( کووارد،1989). کرز14 (1994) استدلال می کند ما شاهد رشد فزاینده ضدیت با علم و به وجود آمدن سوءظن هایی در زمینه تحقیقات زیست پزشکی هستیم. (همچنین نگاه کنید به پارک 15 ، 1996). برخی پیش بینی می کنند که این گرایش در آینده ای نزدیک، قوی تر و گسترده تر خواهد شد. ( نیکلسون 16، 1993)

 

برخی مستندات تجربی بر وجود رابطه بین استفاده از طب مکمل و تعهد به فرهنگ استفاده از محصولات طبیعی وجود دارد. شارما (1992) نشان داد که افرادی که درمان های طب مکمل را انتخاب می کنند نسبت به عوارض جانبی داروهای شیمیایی آگاهی دارند و فکر می کنند که درمانهای طب رایج بسیار تهاجمی و خشن هستند. همچنین فورنهام و فوریه(1994) گزارش کردند که بیمارانی که از طب مکمل استفاده می کنند به احتمال زیادتری از "افزودنی ها و نگهدارنده ها" در رژیم غذایی شان استفاده نمی کنند، از "مغازه هایی که غذایی سالم می فروشند" خرید می کنند، و از مصرف "داروهای شیمیایی تجویز شده" خودداری می کنند.


از سویی اعتقاد ما درباره سلامتی نیز تغییر کرده است. آنینام (1990) بیان می کند یک تغییر اساسی به سوی درمان های کل نگر درحوزه سلامت انجام گرفته است. امروزه مردم به سلامتی به عنوان یک عنصر چند وجهی شامل بدن، ذهن و روان نگاه می کنند. درواقع هماهنگی بین این موارد- بدن، ذهن و روان- پیش نیاز برخورداری از سلامتی کامل است. سلامتی به طور ذاتی در درون ما وجود دارد و امری نیست که در اثر مصرف داروها به دست بیاید( نگاه کنید به کووارد،1989). فورنهام و اسمیت (687:1988) در تایید این مطالب، مستنداتی را آورده اند که بیانگر رابطه این ارزش ها درباره سلامتی و استفاده از طب مکمل است. آنها نشان دادند که بیمارانی که از طب مکمل استفاده می کنند کمتر به این موضوع اعتقاد دارند که " درمان بایستی به روی نشانه های بیماری متمرکز باشد تا به روی کل بدن"، و بیشتر به این موضوع باور دارند که "بدن توانایی درمان خود را دارد" (همچنین نگاه کنید به فورنهام و فوریه، 1994).


بی اعتنایی عمومی به اقتدار ، به ویژه اقتدار حرفه ای و علمی و تقاضا برای مشارکت در روند درمان از دیگر عواملی است که به رشد درمان های طب مکمل کمک کرده است( رایزمن17 1994، ایستهوپ 1993،تایلر 1984). بیماران مایلند که در روند درمان مشارکت داشته باشند و بیش از این حاضر نیستند تفاوتی را که در میزان اقتدار آنها و پزشکانشان وجود دارد، قبول کنند. مردم علاقمندند که مشارکت بیشتری در مشاوره پزشکی داشته باشند و می خواهند که شانس مشارکت در درمان خود را داشته باشند(کارول18 1994). در تأیید وجود رابطه بین استفاده از طب مکمل و نگرش نسبت به قدرت، ییتس و همکارانش( 205:1993) نشان دادند که کسانی که از این نوع خدمات استفاده می کنند احتمالا بیشتر " نیاز به کنترل تصمیمات اتخاذ شده در مورد درمان دارند" و آنها "نمی خواهند اختیارشان را برای تصمیم گیری در مورد درمان به پزشکشان واگذار کنند". همچنین فورنهام و اسمیت(687:1988) نشان دادند بیماران طب مکمل، در مقایسه با بیماران استفاده کننده از طب رایج، کمتر مایلند سلامتی شان را در دستان حرفه ای ها بگذارند.


توجه به مسئولیت های فردی و برتری افراد بر این اساس یکی از مهمترین شاخصه های اواخر دوران مدرن است(کسیلیث19 1989:248). مردم بیشتر تمایل به پذیرش این امر دارند که در نهایت "افراد" خودشان مسئول سلامتی شان هستند و برای دستیابی به سلامتی نیازمند کار سخت، تعهد و تغییر شیوه زندگی اند(کوارد1989). اخیرا به طور واضح در رسانه های عمومی بر رژیم غذایی، ورزش، استراتژی های کمک به خود، مدیریت استرس و تغییر شیوه زندگی تأکید زیادی می شود. یک کار تجربی از فورنهام و فوریه(1994) بر وجود رابطه بین باور به مسئولیت های فردی و استفاده از طب مکمل تأکید می کند. آنها نشان دادند که بهره گیرندگان از درمان های طب مکمل کمتر با این عبارت که"کمتر کسی است که بتواند از بروز بیماری پیشگیری کند" موافقند و بیشتر با این عبارت موافقند که" در دراز مدت افرادی که از خودشان مراقبت می کنند سالم باقی می مانند یا سریع تر خوب می شوند."

 

جنبش حمایت از مصرف کنندگان، یکی دیگر از دلایل گرایش مردم به درمان های طب مکمل است که طیف وسیعی از انتخابها را پیش روی مردم می گذارد.(رایزمن 1994؛ ایستهوپ 1993؛ بکث 1993؛ کسیلیث 1989). امروزه مردم در راستای بهره مندی و رضایت بیشتر به راحتی عادات مصرفی شان را تغییر می دهند. خیلی واضح به چشم می خورد که در زمینه بهداشت، مفاهیم حمایت از مصرف کنندگان، فعالیت های سیاسی و حقوق بیماران، به بخشی از واژگان عموم تبدیل شده اند(کارول 1994). تا کنون رابطه بین گرایش مصرف کنندگان و تمایل به استفاده از درمان های طب مکمل اساسأ مورد آزمایش قرار نگرفته است.

 

فرضیات

 

براساس مطالب فوق، این مقاله وجود رابطه بین فرضیات زیر را بررسی می کند.

 

فرضیه نتایج پزشکی: افرادی که از نتایج درمان های طب رایج ناراضی هستند احتمالا بیشتر به درمان های طب مکمل گرایش پیدا می کنند.

 

فرضیه برخورد های پزشکی: افرادی که برخوردهای پزشکی در طب رایج ناراضی هستند احتمالا بیشتر به استفاده از درمان های طب مکمل گرایش دارند.



فرضیه پست مدرنی: افرادی که دارای دیدگاه های پست مدرنی هستند بیشتر به استفاده از درمان های طب مکمل گرایش دارند.



نمونه آماری

 

اطلاعات بدست آمده از این تحقیق براساس یک مصاحبه تلفنی از 209 نفر از بزرگسالانی که در منطقه های با کد 060 در استرالیا زندگی می کنند، به دست آمده است.

نتایج بررسی نشان داد:



الف) نارضایتی از نتایج درمان های طب رایج: افراد با امتیاز بالاتر در این مقیاس بیشتر از نتایج درمانهای طب رایج ناراضی هستند. آنها اعتماد کمتری به توانایی پزشکان در درمان بیماران دارند.



ب) نارضایتی از برخوردهای پزشکی: افراد با امتیاز بالاتر در این مقیاس، بیشتر از رفتارهای پزشک با بیمار اظهار نارضایتی می کردند. آنها به شدت معتقدند که پزشکان به صحبت های بیمارانشان گوش نمی کنند؛ به آنها احترام نمی گذارند؛  به  اندازه کافی برای آنها وقت نمی گذارند؛ و بسیار آمرانه با آنها صحبت می کنند.



ج) درمان های طبیعی: افراد با امتیاز بالاتر در این مقیاس، برای درمان های طبیعی ارزش زیادی قائل اند و نسبت به داروهای شیمیایی و نسخه های پزشکان بی اعتمادند.



د) احساسات ضدتکنولوژیکی: افراد با امتیاز بالاتر در این مقیاس باور دارند که پیشرفت های تکنولوژیکی محیط را برای زندگی انسانها مضر سازد.



ه) کل گرایی: افراد با امتیاز بالاتر در این مقیاس گرایشات کل گرایی دارند. آنها معتقدند که سلامتی نتیجه تعادل و سازگاری میان بدن، ذهن و روان است و درمان بایستی بر کل فرد متمرکز باشد.



و) طرد اقتدار پزشکی: افراد با امتیاز بالاتر در این مقیاس، اقتدار آمرانه پزشک را که از سوی آنها اعمال می شود طرد می کنند. این افراد معتقدند که پزشکان بایستی بیمارانشان را با نگاهی برابر درمان کنند و بیماران بایستی در روند درمان مشارکت داشته باشند.

 


ز) مسئولیت های فردی: افراد با امتیاز بالا در این مقیاس بر نقش مسئولیت های فردی در حفظ سلامتی تأکید می کنند. آنها معتقدند دستیابی به سلامتی نیازمند تعهد و تغییر سبک زندگی است و این ما هستیم که انتخاب می کنیم.



س) مصرف گرایی: افراد با امتیاز بالاتر در این مقیاس گرایشات مصرف گرایانه دارند و از تنوع انتخاب در درمان استقبال می کنند.



بحث و نتیجه گیری

 

اهمیت این تحقیق در رشته نوپای جامعه شناسی طب مکمل در ماهیت تئوری مند بودن و چند متغیره بودن آن است. براساس پاسخ های ارایه شده از یک نمونه تصادفی از افراد به مجموعه ای از سوالات، توانستم سه فرضیه متفاوت را که علل و گرایش مردم به درمان های طب مکمل را تبیین می کرد بررسی کنم: نتایج حاصل از نارضایتی از درمانهای طب رایج، برخورد پزشکی  و ارزش های پست مدرنی نشان داد که دو فرضیه اخیر در موضع خود پا برجا هستند و ظهور ارزش های پست مدرنی در مقایسه با نارضایتی از برخوردهای پزشکی تبیین بهتری از گرایش مردم به درمان های طب مکمل ارایه می کند. سه نتیجه اصلی را می توان از نتایج این تحقیق به دست آورد. اول، متغیرهای جمعیت شناختی، جنس، سن و تحصیلات به روی گرایش به درمانهای طب مکمل ندارند و فقط می تواند به میزان کمی این متغیرها را تبیین کند. حتی در سطوح دو متغیره، این متغیرها بر گرایش به درمان های طبیعی تأثیری ندارند، و گرایش به درمان های طب مکمل در میان سنین و گروه های مختلف جمعیت شناسی به میزان یکسانی در بین مردان و زنان وجود دارد.



دوم، نارضایتی از نتایج درمان های طب رایج تأثیر قابل ملاحظه ای بر گرایش مردم به استفاده از درمان های طب مکمل ندارد. در حالی که زمانی که نارضایتی از نتایج درمان های طب رایج با نارضایتی از برخوردهای پزشکی توام می شود، گرایش قابل ملاحظه ای را به استفاده از درمان های طب مکمل به وجود می آورد. مردم از درمان های طب رایج رویگردان شده اند نه تنها به این علت که طب رایج در ارایه سلامتی به آنها ناکام بوده است بلکه به علت رفتار و برخورد پزشکان با بیماران از آنها رویگردان شده اند. این موضوع درست و جدای از نظام ارزش های افراد است، زیرا تأثیر تجربه پزشکی فراتر از ارزش های پست مدرن است.



مردم به استفاده از درمان های طب مکمل گرایش دارند برای این که فکر نمی کنند پزشکان احترام کمی برای آنان قائلند، برای آنان وقت کافی نمی گذارند، به آنها گوش نمی کنند، بسیار آمرانه با آنان رفتار می کنند و به آنان فرصت مداخله در روند درمان نمی دهند. به طور خلاصه، کیفیت رابطه بین پزشک – بیمار و تفاوت در میزان اقتدار در رابطه فی مابین پزشک و بیمار، بخشی از دلایل گرایش عمومی به درمان های طب مکمل است.



سوم، و مهمترین دلیل، که این تحقیق نشان داده است برخورداری از ارزش های پست مدرنی اصلی ترین تبیین برای گرایش مردم به استفاده از درمان های طب مکمل است. افرادی که به درمان های طبیعی اعتقاد دارند، باوری به نسخه های پزشکان که داروهای شیمیایی را تجویز می کنند ندارند، معتقدند که تکنولوژی، محیط زندگی را برای مردم مضر ساخته است و مردم را به استفاده از درمان های طب مکمل سوق داده است. به این ترتیب یافته های این تحقیق از نظریه های تئوریسین هایی که به ظهور ارزش های پست مدرنی تأکید می کنند و آن را تبیینی برای ظهور طب مکمل می دانند حمایت می کند حمایت می کند. به نظر می رسد که این فلسفه و سیستم ارزشی رو به افول نیست و برعکس، فرهنگ سبز(فرهنگ حامی استفاده از طبیعت) بر مصرف غذاهای طبیعی تأکید می کند. جنبش حمایت از مصرف کنندگان و آگاهی از مضرات تکنولوژی خیلی گسترده شده است و به این ترتیب انتظار می رود که در آینده محبوبیت و استفاده از درمان های طبیعی رشد بیشتری پیدا کند.



پاورقی:

1.Yates et al.  2. Holden   3. Anyinam   4. Ingliss & West  5.Sharma 

6. Furnham & Smith   7. Furnham & Forey   8. Easthope   9. Taylor 

10.Parker & Tupling   11. Bakx   12. Aakster  13. Coward   14. Kurz 

15 . Park  16. Nicholson  17.Riessman  18. Carroll  19.Cassilleth 

دکتر محمد سیاهپوش -  ترجمه فرشته فرخی

 

منبع :


منبع: درمانگر نشریه تخصصی طب سنتی و مکمل سال هشتم، شماره32، زمستان 1390


به نقل از ماهنامه موعود



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

سایر مقالات این موضوع

چه شد که ما آدم ها از لحاظ روانی اینقدر ضعیف و تنبل شدیم؟ (مقاله انتخابی)[760بازدید]
وقتی با فرزندت هستی، آن گوشی لعنتی‌ را بگذار کنار (مقاله انتخابی)[716بازدید]
چرا بلافاصله بعد از جشن تولد نباید فیلم‌هایش را ببینیم؟ (مقاله انتخابی)[803بازدید]
چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟ (مقاله انتخابی)[1004بازدید]
هر چه فقیرتر باشی، بیشتر به صفحهٔ گوشی‌ات نگاه می‌کنی (مقاله انتخابی)[1743بازدید]
بگذارید دوباره حوصلۀ بچه‌هایتان سر برود (مقاله انتخابی)[1827بازدید]
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)[2516بازدید]
کودکی بهترین دوران برای یادگیری زبان خارجی نیست!! (مقاله انتخابی)[2187بازدید]
لطفاً کمی غیربهداشتی باشید!! (مقاله انتخابی)[1679بازدید]
برای بچه‌ها به جای تبلت بیلچه بخرید (مقاله انتخابی)[1918بازدید]
چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شده‌‎اند؟ (مقاله انتخابی)[2211بازدید]
بیوتروریسم؛ یک جنگ نابرابر (مقاله انتخابی)[1927بازدید]
وقتی آنلاین هستیم خودمان باشیم (مقاله انتخابی)[2656بازدید]
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)[2630بازدید]
چرا آدم‌های خوب در شبکه‎های اجتماعی تحمل‎ناپذیر می‌شوند؟ (مقاله انتخابی)[2438بازدید]
​تکنولوژی تراریخته؛ راهی برای افزایش محصول یا بیماری؟ (مقاله انتخابی)[2568بازدید]
ابر سربازان آینده؛ آخرین نسل از سلاح‌های زیستی (مقاله انتخابی)[2369بازدید]
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)[2250بازدید]
پشت پرده اپل (مقاله انتخابی)[2475بازدید]
آیا پس از «پروژه تنظیم خانواده» نوبت به «پروژه سلامت معنوی» رسیده؟! (مقاله انتخابی)[2076بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

ساده انگاری در مقوله «مُد»!!
مَـــرهَـــم؛ توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست سوّم)
کرونا، مردن از ترس مرگ!!
بالاخره روزی دماغ طبیعی هم «زیبا» خواهد شد (مقاله انتخابی)
الفبای نفوذ! (مقاله انتخابی)
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)
دیپلماسی ورزشی؛ ابزاری برای نفوذ آمریکا در جوامع (مقاله انتخابی)
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فیسبوک، به آینده‌اش فکر کنید (مقاله انتخابی)
بزرگترین اکتشاف برای من این بود که فهمیدم ...
اعتیادی کراک‌گونه به بوتاکس (مقاله انتخابی)
روان‌شناسي غربي و پشت پرده معنويت (مقاله انتخابی)
وقتی آنلاین هستیم خودمان باشیم (مقاله انتخابی)
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد (مقاله انتخابی)
هشدار: من از واژۀ «چاق» استفاده می‌کنم (مقاله انتخابی)
هشت غذايي كه كارشناسان هرگز نمي‌خورند (مقاله انتخابی)
کاربران موبایل دقت کنید!
سالنمای حجامت 1398 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
به بهانه‌ِی سلامتی؛ به بهای مرگ (مقاله انتخابی)
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)
جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)
دنیای دیوانۀ صنعتِ آب‌ (مقاله انتخابی)
دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي ما احمق‌هاي تحصيل‌‌كرده پرورش مي‌دهند(مقاله انتخابی)
ابر سربازان آینده؛ آخرین نسل از سلاح‌های زیستی (مقاله انتخابی)
واکسن؛ ابزار کنترلِ جمعیت در دستان بیل گیتس(مقاله انتخابی)
زندگیِ آزمون‌زده (مقاله انتخابی)
خطری که در آب لوله‌کشی پنهان شده است (مقاله انتخابی)