سلام واحترام خدمت شما،آقای دکتربزرگوار پسرم ۶ساله وازهمان نوزادی زردی طولانی ریفلاکس ومشکلات معده داشت شماتدابیری فرمودین الحمدلله خیلی بهترشددعای خیرما نصیب شمابزرگوار ،لاغر واستخوانی است رنگ صورت به زردی،زودخسته میشود،اکثرابدنش گرمه اماتب نداره،اشنها هم معمولی امامیل به مایعات وآب میوه زیادداره درفصل تابستان اشتهاش کمتره،متاسفانه هنوزشب ادراری داره راه های زیادرفتم امابازهم مزاحم شماشدم خداوندخیرکثر به شماعنایت کند خیلی ازکمکدهای شمااستفاده کردیم. اقای دکتراینم عرض کنم درادامه پیامم ،بعدخوردن چیزی برای دو سه دقیقه میگه دلم دردمیکنه،نمیدونم معده هست یادلش،به پزشک گفتم هیچ چیزی تجویزنکردبجز شربت آهن ویتامین دی


فاطمه

سلام وقتتون به خیر ببخشید برای تهییه واکسن آلرژی ، مثلاً منی که بیشتر به کرده درختان و شکوفه و گرد و غبار و مایت و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی حساسیت دارم موادی مثل گرده درختان از کجا تهییه کنم و در واکسن به کارببرم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
محمد حسن خالقی

سلام خداقوت ببخشید خوردن گوشت بوقلمون در طی بارداری مفیده؟ خوردن گوشت شتر چطور؟چون شنیدم اگه زیاد خورده بشه خصوصا ماه اخر زایمان رو سخت میکنه دهانه رحم سفت میشه یعنی کسایی که مشکل زایمان زودرس دارن مصرف کنند جلوی زایمان زودرس رو میگیره همینطور سه ماهه اول گوشت شتر مانع سقط میشه ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
سلام

سلام آقای دکتر درمان دیابت نوع یک امکانش هست دکترای شهرمون فرمودن فقط میشه کنترلش کرد لطفا طبیب معرفی کنید
علی

سلام . برای تهیه این آش ، از چه ادویه هایی میشه استفاده کرد؟
محمدی

با سلام خدمت شما و خسته نباشید ایا ارتروز انگشتان دست درمان دارد؟ برای کسی که در سن کم دچار ارتروز شده و انگشتان دست درد میکند و خانم خیاط هستن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید با تشکر
عزیزه

سلام. ببخشید نوزاد 75 روزه ی من خیلی آب از دهانش میره چیکار باید بکنم
ریحانه

سلام علیکم تنش و لرزش بدن به همراه اضطراب که هنگام دفاع از حق و حقوق پدید می آید نشانه ای از غلبه مزاج صفرا میباشد یا سودای زیاد در تن؟
محمدجواد

سلام علیکم خداقوت و تشکر فراوان 1- از قدیمی ها شنیده بودیم مصرف مداوم گلاب باعث سفید شدن موها می شود این مساله حقیقت دارد؟ (اگر درست است حد مصرف روزانه آن چقدر است؟) چون من برعکسش را هم شنیده ام که برخی معتقدند اتفاقا از سفیدی موها جلوگیری می کند 2- گلابی که بیش از یک سال مانده را می شود استفاده غیرخوراکی کرد مثلا برای مراقبت های پوستی
عین

سلام. ببخشید من نوزاد دوماهه ای دارم که خودم بهش شیر میدم. الان جای حجامتم میخاره. ایا حجامت انجام بدم؟ لاغر هم هستم
صداقت
طبّ اسلامی و قرآنی
ذبح طب اسلامی زیر رادیکال اندیشه غربی (نقدی بر نفوذ سیستماتیک اندیشه غرب در مبانی علمی طب اسلامی)(مقاله انتخابی)
تعداد: 0 میانگین: 0
[تعداد بازدید : 10277]

[نسخه چاپی]

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدایهم اجمعین

 



قبل از ورود در بحث، ذکر نکاتی ضروری به نظر می رسد:

 
* این مطلب در قسمت «اندیشه ها و نظریات طبی» این وبلاگ قرار دارد و به این معناست که بصورتی آزادانه و بی قید به معرفی خام نظرات یک جریان فکری و یا یک شخص می پردازد تا شاید علاقه مندان اندیشه و طب اسلامی، حرف های جدید و افق های تازه ای را در لابه لای متون آن پیدا کنند و فضای فکری نویی در پیش روی آنان گشوده شود ... بی شک، تمام این نظرات باید به بوته نقد گذاشته شود و با یک رویکرد علمی و منطقی صحت و سقم آن سنجیده شود.

 
 
 نظریات طبی:

ذبح طب اسلامی زیر رادیکال اندیشه غربی
(نقدی بر نفوذ سیستماتیک اندیشه غرب در مبانی علمی طب اسلامی)


... البته این مطالب را در کمتر جایی می توانید پیدا کنید و معدود افرادی هستند که تا این حد در رویکرد به طب اسلامی آرمانگرا باشند و نکاتی که در اینجا بصورت گذرا به آن اشاره می کنم هر کدام نیاز به شرح و بسط دارد تا خوب فهمیده شود و بعضاً مطالب عمیق و سختی هستند که حتی در بین تحصیل کردگان طب اسلامی نیز غریب اند!

شما احتمالا در سخنرانی هایی که از اساتید مختلف طب اسلامی منتشر می شود به جملاتی شبیه به این ها بر می خورید: «ما طب مدرن را از اساس رد نمی کنیم و نمی گوییم که هرچه طب مدرن بگوید اشتباه است» یا «طب مدرن و طب اسلامی می توانند با هم همکاری خوبی داشته باشند»  و یا «یافته های جدید نیز ادعاهای طب اسلامی را تایید می کنند» و ... . چند مطلب در همینجا قابل طرح است:



اول اینکه همه اساتید محترم طب اسلامی، لزوما بر تبعات منفی این قبیل سخنان واقف نیستند و با یک نگاه عرفی و مبتنی بر مشهورات رایج، با این مقوله برخورد می‌کنند و یک نگاه جامع و نافذ فلسفی و غربشناسانه به این موضوع ندارند. یعنی همانقدر که در طب سنتی استادند و موشکافانه به مسایل طبی نظر می کنند، در مسایل فلسفی طب و تحلیل های مطرح از نگاه غربشناسی، عمیق و خبره نیستند و البته این تا حدی طبیعی است.


دوم اینکه، این اساتید در جامعه ای مبادرت به طرح این مباحث می کنند که علاوه بر پیشینه طولانی‌مدت استعمار فرهنگی، همین امروز نیز از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی و از طرق دیگر، آماج حملات پی‌در پی و تبلیغات مستمری هستند که علوم، فناوری و دستاوردهای مدرن را در ذهن آن ها بزرگ و خواستنی جلوه می‌دهد و کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از این فضای دروغین رها شده باشد و با یک ذهن سالم و بیدار، پدیده های اطراف خود را رصد کند. به همین دلیل، برخورد سلبی و یکباره با مسایل اشتباهی که عمری توسط خودی و بیگانه در ذهن و جان مردم ما فرو شده می تواند نگران کننده باشد و این می تواند باعث شود که برخی اساتید در مواقعی از برخوردهای سنگین در مواجهه با طب مدرن اجتناب کنند تا در فضایی که کمتر بحث برانگیز است در حد فهم عمومی جامعه به تبلیغ توصیه های طبی و تغذیه ای اسلام بپردازند.


از اینرو (می توانید امتحان کنید) اگر در یک دیدار خصوصی و یا جمعی همدل، به دیدار این اساتید نایل شوید و با ارایه مطالبی که نشان از فهم و درک درست شما از مفهوم علوم اسلامی دارد بتوانید یک فضای امن و مطمین برای ایشان ترتیب دهید ممکن است سخنانی را از ایشان استماع کنید که با برخی از سخنان عمومی ایشان متفاوت است و یا کامل تر است.


حال با این مقدمه به قسمتی از دیداری که با جناب خیراندیش (رییس موسسه حجامت ایران) داشتیم اشاره می‌کنم تا بحث کمی روشن تر شود.

ایشان از نخبگان و دانشمندان ارزشمند طب اسلامی هستند و در نوع نگاهی که به «چیستی علم» و حواشی آن دارند منصفانه و قابل تحسین عمل کرده اند. لکن از آنجایی که هدف ما از دیدار با ایشان پرداختن به مسایل عمیقتری از طب بود، به ایراد نظراتی پرداختیم که شاید برای هر کسی قابل درک نباشد. (نه از این نظر که ما خیلی می فهمیم!! از این لحاظ که آن ها در این زمینه ها کار نکرده اند).
مطلب اصلی ما اشاره به بحثی داشت که حتی به برخی از سخنان ایشان نقد می‌زد و در مقابل آن صف آرایی می‌کرد. اما به نظر من از آنجایی که ایشان دید خوب و مناسبی به مساله داشتند نه تنها حرف ما را رد نکردند بلکه به گونه ای بر آن صحه گذاشتند. مطلب ما این بود که علوم اسلامی برای تبیین عالم از شیوه ای کاملا متفاوت با آنچه غرب معرفی کرده بهره می‌برد. این شیوه می‌تواند منجر به تولید فلسفه (نظام) ای شود که به توضیح و اثبات و استدلال جامع و کامل در علوم مختلف بپردازد و بی نیاز از انچه غرب می‌گوید تمام حوایج ما را در این زمینه مرتفع کند. اما امروزه شاهدیم که اساتید طب اسلامی و سنتی برای تشریح برخی از ادعاهای طب قدیم، متوسل به استدلالاتی می‌شوند که ریشه در مبانی نظری علوم غرب دارد و این را یک نوع همکاری مثبت بین طب سنتی و علوم مدرن می‌دانند و از آن دفاع می کنند.
یک مورد شایع آن را که حتما شنیده اید این است که مثلا می‌گویند: «مردم قدیم برای پختن غذا از ظروف مسی استفاده می کردند ...» (و یا: « در حمام های قدیم، دیواره ها با آهک پوشانده می‌شدند ...») و اگر بپرسید که چرا اینکار را می‌کردند؟ فورا می‌گویند که چون مس در هنگام پختن غذا، یون مس آزاد می‌کند و طبق تحقیقات انجام شده، بدن ما به فلان مقدار یون مس در روز نیازمند است و ... ما به جناب خیراندیش گفتیم که: «همین "یون مس" دارد ریشه تفکر دینی را می زند!» و این حرفی نیست که بتوان به این صراحت و اینقدر بی مقدمه به هر کسی گفت. اما با توجه به مباحثی که ایشان در مورد تعاریف طب اسلامی داشتند، نیازی ندیدیم که مقدمه چینی کنیم و درست هم فکر می‌کردیم.
شاید شاهد این بوده باشید که برخی از اساتید، این مساله را به این صورت مطرح می‌کنند که مردم قدیم به این خاطر از ظروف مسی استفاده می‌کردند که این ظروف، یون مس را در غذا آزاد می‌کنند!! اما کاملا مشخص است که چنین ادعایی صحت ندارد و چیزی به نام "یون" در آن زمان مطرح نبوده است. «یون» پدیده ای نبود که به ناگاه در دامن بشریت افتاده باشد و یک عقبه فرهنگی و علمی آن را پشتیبانی می‌کند.
در ابتدا، بشر غربی در مواجهه با خرافات و جعلیاتی که در متون دینی غیر اسلامی موجود بود، «دین» را فاقد صلاحیت لازم برای اظهار نظر در مورد مسایل علمی دانست و با یک رویکرد دین ستیزانه، شروع به ارایه تحلیل های مادیگرایانه از پدیده های عالم کرد. یعنی از همان ابتدا اقدام به پایه ریزی بنایی کرد که غیر دینی و بلکه ضد دینی بود. در چنین بستر فرهنگی و بر اساس فلسفه الحادی و مادی، دانشمندان شروع به نظریه پردازی کردند و بر اساس مبنایی که منحرف و باطل بود به تحلیل پدیده های هستی پرداختند. این نظریات و این نوع از نگاه، منجر به پیدایش علوم امروزی شد و مثلا همین «یون» یکی از نتایج و دستاورد هایی است که حاصل از نوع نگاه غربی به عالم است.
وقتی که یک مسلمان از چنین استدلالاتی برای توجیه ادعاهای علوم اسلامی بهره می گیرد، در واقع قبل از اینکه بخواهد در تایید علوم اسلامی حرفی زده باشد، به تایید و تثبیت اندیشه منحرفی پرداخته که از مبنا با اصول ما مخالفت دارد! چون در اینجا تایید ادعای ما وابسته به صحت ادعایی است که ریشه در مبانی نطری غرب دارد. حال سوال ما از اساتید این است که چطور می شود که شما با تحلیل های سکولار و مادی‌‌گرایانه مخالفید، و با تمدنی که بنایش غیردینی و ضد دینی است سر سازگاری ندارید و نظریاتی را که بر اساس تفکر مادی و نگاهِ تک‌ساحتی به هستی و در بستر الحادی و منحرف شکل گرفته را غیر علمی میدانید اما از نتایج آن تبرّی نمی‌جویید؟! «یون» را قبول دارید اما عقبه فرهنگی و علمی آن را قبول ندارید؟! ..
تایید استدلال یونی(!) یعنی تایید فلسفه پوزتیویستی و نگاه مادی‌گرایانه صِرف به هستی و تایید مسیر منحرفی که غرب در مواجهه غلط با حقیقت عالم پیمود ... چطور چنین استدلالی می‌تواند مبنای صحت ادعاهای علوم اسلامی قرار گیرد؟! در حقیقت، این استدلال (و استدلالاتی از این دست) می‌خواهد ما را وادار کند که از زاویه نگاه غرب به عالم نگاه کنیم. وقتی به انسان می‌نگریم او را مجموعه ای از سلول ها بدانیم که نیاز دارند در روز، فلان مقدار یون مس به آن ها داده شود و بدن انسان را آزمایشگاهی بدانیم که مدام در حال فعل و انفعالات شیمیایی و الکتریکی است و وقتی از این زاویه به انسان نگاه کنیم و او را در این چهارچوب بسنجیم، در واقع این میوه و محصول اندیشه غربی است که به ثمر نشسته است نه اندیشه اسلامی. همین چهارچوب هاست که باید شکسته شود و در غیر اینصورت، با این نوع نگاه به انسان، هر تولیدی که داشته باشیم در خدمت گسترش و تثبیت تمدن غرب قرار میگیرد و مهم نیست که تولید کننده آن مسلمان باشد یا کافر.
وقتی انسان را اینگونه تعریف کردیم، بر همان اساس هم او را مورد تحقیق قرار می‌دهیم و بر همان پایه نیز دردها و درمان های او را می‌شناسیم، بدون توجه به اینکه آن چهارچوب غلط بوده و آن چیزی را که ترسیم می‌کرده آن انسانی نیست که از قرآن بیرون می‌آید و اصلا چیز دیگریست. بر این اساس اگر نظری به سخنان اساتید طب اسلامی داشته باشید متوجه می‌شوید که ما حتی در جایی که می‌خواهیم اسلامی فکر کنیم هم به نسبت‌هایی غربزده هستیم و هنوز نتوانسته ایم از بند این نوع از نگاه خلاص شویم ... جناب استاد خیراندیش نظرشان این بود که چهارچوبی که بتوان بر اساس آن تحلیل کاملا اسلامی ارایه داد وجود دارد اما هنوز مدوّن نشده است. یعنی در مقابل ما جبهه نگرفتند که شما اشتباه می‌کنید و نباید اینطور زیراب استدلالات جدید را بزنید. بلکه مطلبی که فرمودند اشاره به آن چیزی دارد که امروز تحت عنوان جنبش نرم افزاری می‌خواهد به اسلامی‌سازی علوم بپردازد و ما باید در مدون کردن آن چهارچوب تلاش کنیم ... والسلام



**************

 

... در حقیقت، توصیه دوستانه این کمترین، به همه فعالان طب اسلامی این است که وقتی می خواهند از جریانی به اسم «طب اسلامی» دفاع کنند، باید بتوانند به عنوان یک نماینده از سوی جریان طب اسلامی، بیان کننده اهداف و ادعاهای واقعی آن جریان باشند و تا حد ممکن سعی کنند که در معرفی این جریان، به اشتباه از مواضع و اصول فلسفی آن به نفع تفکر مدرن عقب نشینی نکنند.
به عنوان مثال با روشن شدن تعریفی که طب اسلامی (اندیشه اسلامی) از هستی و ارتباطات قانونمند آن ارایه می دهد و بعد از آشنایی با شیوه نگرش این علم اسلامی به انسان و تعریفی که از او ارایه می دهد و جایگاهی که در هستی برای او در نظر میگیرد و هدف و غایتی که برای او ترسیم می کند، چاره ای جز این باقی نمی ماند که اعتراف کنیم طب مدرن از اصل و مبنا، باطل و بیهوده است ... اگر اصل طب مدرن مشکلی نداشت به درمان شیمیایی نمی رسید. طب شیمیایی، ثمره و میوه درختی است که اصلش ریشه در باطل دارد. به فرموده قرآن: «والبلدُ الطیّب یَخرجُ نباتهُ باذن ربّه، والذی خبُثَ لا یَخرجُ الا نَکدا ...» یعنی: و زمین پاک و نیکو، گیاهش به اذن پروردگارش بر می آید و آن زمین که خشن و ناپاک است، جز گیاه اندک و کم ثمر بیرون نیاورد. (اعراف - 58) ...
شما به من بگویید؛ جریانی که از ابتدا با نفی آموزه های وحیانی آغاز کرد و با پشت کردن به آموزه های حجت های الهی در صدد تحقیر و حذف سنت های الهی بر آمد، از کدام چشمه سیراب شده؟ در کدام زمین رشد کرده؟ دستاوردهای طب مدرن، مصداق «والذی خبُثَ لا یَخرجُ الا نَکدا» است. کم ثمر و اندک! .. آن روییدنی که نه تنها «باذن ربّه» نبوده بلکه با جسارت تمام در برابر خدا قد علم کرده و از عالم و آدم تعاریف جدید ارایه می دهد! علمی که بطور قطع « تنزیل من رب العالمین» بوده را با دستاوردهای اشتباه و منحرف بشری جایگزین کرده و دم از علمی بودن می زند! ... قدم اول در ورود به طب، شناخت صحیح از هستی و انسان است. علمی که مدعی شناخت دردهای انسان و درمان آن ها است، آیا نباید بتواند ابتدا تعریف درستی از انسان و رابطه او با هستی ارایه بدهد؟ تعریف انسان در دیدگاه مدرن چیست؟! آیا نسبتی با آن تعریفی که خالق هستی از انسان ارایه می دهد دارد؟ ... اگر دیدید که طب مدرن در ارایه یک تعریف درست از انسان، ناموفق است پس بدانید که همه ادعاهایی که در عرصه طب و درمان (شناخت درد و درمان درد) دارد، چیزی جز خیالات و توهمات پوچ و بی خاصیت نیست.



نظرات
  سلام علیکم طب گیاهی یعنی نظام سلامت مبتنی بر گیاهان دارویی در تمام مکاتب طب سنتی و مکمل نقشی اساسی ایفا می نماید و به دلیل تایید نتایج و تاثیرات آن با شواهد بالینی و تجربی ، کمتر مورد نقد و چالش قرار دارد .
ارسال کننده نظر : دکتر گلستان      تاریخ ارسال نظر : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵


 
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

سایر مقالات این موضوع

جلوه های درمانی قرآن کریم (مقاله انتخابی)[9743بازدید]
جایگاه ضوابط شرعی مرتبط با آموزش، پژوهش و درمان در طب سنتی ایران (مقاله انتخابی)[7065بازدید]
شفا از منظر قرآن کریم (مقاله انتخابی)[12506بازدید]
نقش بینش توحیدی در سلامت انسان (مقاله انتخابی)[9177بازدید]
اصول‌ تغذيه‌ در سيره پيامبر اعظم‌ (صلوات الله علیه و آله) (مقاله انتخابی)[9095بازدید]
ختنه، راهى براى مقابله با ایدز(مقاله انتخابی)[9506بازدید]
بهداشت از منظر قرآن کریم(مقاله انتخابی)[13874بازدید]
عامل باروری در قرآن(مقاله انتخابی)[26453بازدید]
رنگ از منظر قرآن، حدیث و روان‌شناسی(مقاله انتخابی)[35533بازدید]
نسبت دستاوردهای علمی با آموزه‌های قرآن از منظر علامه طباطبایی(مقاله انتخابی)[12496بازدید]
بررسی اعجاز روان‌شناختی قرآن(مقاله انتخابی)[18009بازدید]
حکمت تحریم گوشت خوک در قرآن، حدیث و علم(مقاله انتخابی)[25817بازدید]
شگفتی‌های علمی قرآن در میوه‌های انگور، انار و زیتون(مقاله انتخابی)[28918بازدید]
مبانی بهداشت و سلامت در قرآن(مقاله انتخابی)[26437بازدید]
روان‌شناسي شخصيت سالم از منظر قرآن(مقاله انتخابی)[21657بازدید]
منبع‌شناسی قرآن و طب(مقاله انتخابی)[15894بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35229بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46221بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17276بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23151بازدید]

نمایش تمامی عناوین این موضوع

آخرین مقالات

بالاخره روزی دماغ طبیعی هم «زیبا» خواهد شد (مقاله انتخابی)
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)
اعتیادی کراک‌گونه به بوتاکس (مقاله انتخابی)
اگر همیشه در دسترس نباشیم، اتفاق خاصی می‌افتد؟
چرا برخی از زنان ایرانی پلنگ شده‌‎اند؟ (مقاله انتخابی)
آرامش دیداری (2)
ساده‌زیستی نه‌فقط زیبا بلکه ضروری است (مقاله انتخابی)
مَـــرهَـــم توصیه‌هایی از طبّ سنّتی ایران به راهیان سفر اربعین (ویراست چهارم)
سالنامه حجامت 1402 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
کودکان ثروتمندان از طعم غذاهای سالم‌ بیشتر لذت می‌برند (مقاله انتخابی)
وقتی آنلاین هستیم خودمان باشیم (مقاله انتخابی)
5 برنامه غذایی پیشنهادی به زوج های نابارور
اینستاگرام آن بخشِ خودشیفتۀ شخصیتتان را دوست دارد (مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1397 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
آیا بیماری می‌تواند مثبت و سازنده باشد؟
سالنامه حجامت 1400 شمسی (هدیه پایگاه طب شیعه)
ازدواج تك‌جنسيتي در استراليا؛ چرا اكنون؟
چرا بلافاصله بعد از جشن تولد نباید فیلم‌هایش را ببینیم؟
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)
برای خواهرم
هر چه فقیرتر باشی، بیشتر به صفحهٔ گوشی‌ات نگاه می‌کنی.
ابر سربازان آینده؛ آخرین نسل از سلاح‌های زیستی (مقاله انتخابی)
بزرگترین اکتشاف برای من این بود که فهمیدم ...
هشدار: من از واژۀ «چاق» استفاده می‌کنم (مقاله انتخابی)
دروغی به‌نام «حریم خصوصی» و «جریان آزاد اطلاعات» (مقاله انتخابی)
آداب زناشویی و خصوصیات مثبت و منفی کودک