سلام. دود عنبر نسا برای زخم فیشر و هموروئید هم مناسبه؟
:-)

سلام و علیکم در زندگی شهرنشینی دسترسی به آب غیرکلردار و طبیعی غیرممکن شده از اونجایی که مصرف اب لوله کشی مضر هست چه راهکار دیگه ای وجود داره؟
محمدجواد

سایتی که میزنین لطفا پاسخگو باشین من میگم زالو اندازی کردم شما میگین در مقاله ذکر شده ...
محمدی

سلام من 29 سالمه چپ گرید3 دارم راست هم گرید2 زالو درمانی هم 9 بار انجام دادم ولی تاثیری نداشته حدود 20 درصد در مجموع کم شده قطر ورید ها بنظرتون چیکارکنم؟
محمدی

سلام و خسته نباشید. برای حجامت آلرژی از دکتر بخواهیم که فقط بین دو کتف رو حجامت کنه یا باید مثل حجامت معمولی سه چهار قسمت از پشت رو حجامت کنیم؟؟؟؟
علی

سلام واحترام خدمت شما بنده الحمدلله هشت هفته باردارم بسیاربی حال واحساس سرما دردست وپاهایم دارم اشتهاخیلی کم آزمایش خون کمبود فریتین ودی نشون داده تالاسمی مینورهم دارم ،رقیق کننده خون هم مصرف میکنم،آیا دراین هفنه میتوانم ترکیب پوست تخم مرغ فرمودید مصرف کنم؟برای فریتین خون چه کنم خدایی نکرده برای جنین مضرنباشد،؟ وآیا میتوانم روغن بادام شیرین دربینی بچکانم؟چون به شدت خشک میشود وجلوی تنفس راحت رامیگیرد.خدابه شما خیرکثیر عنایت کند پاسخ مارا میدهید اجرکم عندالله
فاطمه

با سلام، همسرم 45 ساله سرطان تیروئید نوع پاپیلاری متاستاز دارد که به ریه و تعدادی از مهره های ستون فقرات نیز سرایت کرد. آیا رژیم غذایی 15 روزه برایشان مفید است؟ آیا کمکی برای درمانش محسوب میشود؟ البته قرص های محدود کننده از جمله دابرافنیب و ترامتنیب را روزانه مصرف میکند
حسن

سلام دکتر خواستم بدونم این واکسن رو بعد از اینکه رو محل حجامت زدیم بزاریم خشک بشه خودش یا باید پاکش کنیم؟؟.و تا چند بار باید بعد از حجامت خودمون اون واکسن رو به محل حجامت بزنیم. ممنون بابت پاسخگویی
محمد

سلام. من پریودی هام تقریبا منظم بود و برای اینکه زودتر باردار بشم از پریودی قیبلیم پیاز درمانی انجام دادم ولی الان ۲۰ روزه از زمانی که باید پریود میشدم گذشته و هنوز نشدم. درد زیر دل دارم آزمایش خون بارداری هم دادم منفی بود میشه بگید الان باید چیکار کنم؟
باران

با سلام و احترام مورد 6 خوردن که مهترین هم هست و فرمودید مقاله جدا میذارید مقالشو پیدا نکردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
حسن
کد : 33419
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
یادداشت ها
Share Email
قناعت، کفاف و اقتصاد؛ سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی

 

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 

و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين  و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين 

 

 

 

قناعت، کفاف و اقتصاد؛ سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی

 

 

 

قناعت، کفاف و اقتصاد سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی هستند. دو برداشت از قناعت وجود دارد، يك برداشت انحرافى و غلط كه همان دستهاى خبيثى كه مى‌خواستند مردم ما را با اسراف و مصرف‌گرائى بى‌كنترل آشنا كنند، اين تفسير و برداشت غلط را در بين مردم ما ترويج كردند.

 

اين برداشت غلط اين است كه ما تصور كنيم قناعت يعنى كوتاه آمدن در طلب، در همت، در تلاش زندگى. قناعت را اين‌جور معنا كردند و كوبيدند. اين تفسير غلط از قناعت است كه ما تصور كنيم قناعت يعنى كوتاه آمدن در تلاش و طلب و جستجو و كار و فعاليت. تفسير درست قناعت، كوتاه آمدن در تلاش نيست، حد نگه داشتن در مصرف است. قناعت به ما نمى‌گويد كه تلاش نكنيد، تحصيل نكنيد، به دست نياوريد، انگيزش و جستجو نداشته باشيد. قناعت به ما مى‌گويد هر چه به دست آورديد، هر چه تلاش كرديد، در مصرف آنچه كه به دست آورديد، حد و اندازه نگه داريد. قناعت بكنيد، يعنى براى مصرف كردن حرص نزنيد، از آنچه در اختيار ديگران است براى مصرف خود طمع نورزيد؛ اين معناى قناعت است.

 

اين سؤال پيش مى‌آيد كه اين حدى كه در مصرف بايد نگه داريم، اين حد كدام است؟

 

پاسخ عنوان كفاف است «الكفاف والعفاف». كفاف يعنى آن مقدارى از مصرف كه براى زندگى معمولى و نيازهاى لازم كفاف بدهد و بس باشد؛ يعنى انسان در خوراكش در پوشاكش، در مصارف زندگيش، در مسكنش، در مركبش و در همه‌ى امورش به اندازه‌ى نيازهايى كه به طور عادى براى يك انسان وجود دارد به آن اندازه مصرف كند و به آن اندازه بخواهد و بيشتر از آن را نخواهد و مصرف نكند؛ اين كفاف است. خب حال بلافاصله اين سؤال پيش مى‌آيد كه آن حدى كه براى انسان لازم است، كدام است؟ بعضى ممكن است كه حد لازم را آنقدر كم بگيرند كه به قدر بخور و نمير برسد. مثل آن چيزهايى كه از بعضى صومعه‌نشينها و زهاد افراطى در طول تاريخ ديده شده و شنيده شده است. بعضى هم ممكن است كه كفاف به حد بسط و كفايت را بيش از اندازه‌ى لازم بدانند. پاسخ به اين سؤال را روايات ما در عنوان اقتصاد دادند، اقتصاد يعنى ميانه‌روى، نه افراط و نه تفريط. ما در جامعه‌ى خودمان بايد نگاه كنيم ببينيم وضع مردم چگونه است. يك وقت در جامعه فقر وجود ندارد، بى‌غذائى وجود ندارد، محروميت وجود ندارد، حد وسط در اين جامعه يك زندگى مرفهِ بالائى ممكن است باشد.

 

اما يك وقت در يك جامعه‌اى فقر هست، محروميت هست، مردمى هستند كه از اوليات زندگى و نيازهاى ضرورى زندگى خودشان محروم و تهى‌دست هستند؛ اين‌جا حد وسط فرق مى‌كند. حد وسط را در يك جامعه به طور مجمل و كلى مى‌شود فهميد، آن وقت اين‌جا نقش مسؤولين كشور و دولتها و طراحان مسائل اقتصادى جامعه روشن مى‌شود كه بايد بنشينند، آن حد وسط را مشخص كنند؛ اين مى‌شود الگوى مصرف اسلامى.

 

پس الگوى مصرف بر سه پايه استوار هست: قناعت، كفاف و اقتصاد، يعنى ميانه‌روى و بر اساس اين بايستى طراحى كنند براى پوشاك مردم، براى مسكن مردم، براى زندگى مردم و كوشش دستگاههائى كه مى‌خواهند الگوى مصرف را ارائه بدهند بايد هم اين باشد كه فاصله‌ى بين مردم را كم كنند؛ اين يكى از نكات اساسى است كه در ميان قشرهاى مردم فاصله‌هاى زياد وجود نداشته باشد.

 

نمى‌گوئيم همه بايد صد در صد يكسان و قالبى مصرف كنند كه چنين چيزى نه ممكن است و نه لازم، بلكه مى‌گوئيم فاصله بايستى بين قشرهاى مردم زياد نشود، شكافها به وجود نيايد و جامعه دوقطبى، يك قطب فقير و يك قطب غنى نباشد، مردم در يك حدود نزديك به هم از لحاظ خوراك و پوشاك و مسكن و بقيه‌ى موارد زندگى، زندگى كنند.

 

البته اين كارى است، احتياج به تلاش بلندمدت دارد و به اين زودى جامعه به اين‌جا نمى‌رسد. لكن با برنامه‌ريزى مى‌توان مردم را در يك حد متوسطى نگه داشت و آنهائى كه مى‌توانند خودشان را به يك حد متوسط برسانند در حالى كه اسراف مى‌كنند و زياده‌روى مى‌كنند، اينها را به ايشان تذكر داد.
 

 

 

منبع :

بخشی از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای پیرامون الگوی مصرف اسلامی، فروردین ماه 1365، خطبه های نماز جمعه تهران 


 



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :
ایمیل :
* نظر شما

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12327بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[15008بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35204بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46183بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17261بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23136بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63604بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[536019بازدید]
زردی نوزادان[493843بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11429بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11566بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11252بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16116بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50871بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17721بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15208بازدید]
اثبات کجی دیوار پزشکی مدرن(مقاله انتخابی)[10963بازدید]
القاى بیمارى به جامعه(مقاله انتخابی)[8430بازدید]
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)[13015بازدید]
نگاهی به جنايات بيوتروريستي آمريكا(مقاله انتخابی)[14368بازدید]

از میان مقالات

ما در میانه یک انفجار فرهنگی به سر می بریم که با «شکیل شدن» بدن پیوند دارد (مقاله انتخابی)
«سه معجزه»؛ سلسله مقاله‌هایی پیرامون نفوذ جریانی دشمن در حوزه سلامت/ 3 بررسی رویکردهای «خطرآفرین» فرهنگستان علوم پزشکی در موضوع «سلامت معنوی»؛ آیا پزشکان می توانند «هدایت‌گر» جامعه از بعد معنوی باشند؟
مرض عقوبت
مکمل‌های ورزشی؛ رویای پوچ (مقاله انتخابی)
مديريت سرپايي آسيب هاي حادّ ورزشي
ساده انگاری در مقوله «مُد»!!
زونا
گفتگو با دکترتفسیرعلی؛ استاد دانشگاه علیگر درباره طب سنتی ایران (مقاله انتخابی)
مخترع «واقعیت مجازی» می‌گوید همین حالا شبکه‌های اجتماعی‌تان را حذف کنید! (مقاله انتخابی)
هوش جنسی کودک
سالنامه حجامت 1395 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
سستی و سفتی کمر؛ خرافه ای عوامانه یا واقعیتی علمی؟!
رژیم هفت خورش؛ لذّت کاهش وزن و سلامتی
آن روی سکه صنعت جراحی زیبایی مصنوعی(مقاله انتخابی)
سالنامه حجامت 1397 شمسی (هدیه پایگاه طبّ شیعه)
15 میلیون دلار برای گوشت حلال!(مقاله انتخابی)
توصیه‌های‌اخلاقی مرحوم حاج‌اسماعیل دولابی درباره خانواده
کیست پیلونیدال (سینوس پیلونیدال-کیست مویی)
تدابیر فصل تابستان
مبانی بهداشت و سلامت در قرآن(مقاله انتخابی)