سلام و خسته نباشید من غیر از مواد غذایی به قرص ژلوفن و ناپروکسن حساسیت دارم آیا میشه این قرص هارو به واکسن خانگی اضافه کرد و اگر میشود به چه مقدار باید اضافه کنم؟؟؟ و یک سوال دیگه داشتم اینکه دقیقا چقدر باید آب جوش به محلول اضافه کرد؟؟؟


علی

سلام و وقت بخیر من قصد انجام حجامت آلرژی دارم و در یکی از شهرستان های استان کرمانشاه هستم جایی رو پیدا نمیکنم که حجامت آلرژی انجام بدن خواستم بدونم میشه پیش کسی که حجامت عادی انجام میده برم و همین مراحل حجامت آلرژی رو بگم که برام انجام بده و اگر نمیشه جایی رو معرفی میکنین که برم حجامت رو انجام بدم لطفاً راهنمایی کنید ممنون
علی

سلام. ببخشید من 52 روز هست زایمان طبیعی داشتم و مشکلی هم الحمدلله در شیردهی نداشتم. اطرافیانم میگن به نوزاد شیرخشک بدم تا بدن خودم ضعیف نشه. دچار سردرگمی شدم.میشه هم شیر داد و هم در اینده دچار ضعف نشم؟ بچه اول هست و 30 سالمه
شهریار

سلام. دخترم ۷ ماهشه. هم الرژی تنفسی داره هم الرژی به بعضی مواد غذایی. همیشه هم بدنش کهیر داره و کم و زیاد میشه. واسه بچه توی این سن هم میشه حجامت الرژی انجام داد یا همون حجامت ساده کافیه. لطفا راهنمایی کنین
مریم

سلام علیکم پیام به دست بنده نرسیده ( نمیدانم به چه علت) ولی محبت بفرمایید پاسخ را مجدد برایم ارسال بفرستید..
محمدجواد

سلام واحترام دکتربزرگواربه تازگی متوجه شدم باردارم الحمدلله اما موهایم وپوستم چرب میشودو سرهمراه شوره وخارش قبلااز شامپوهای قوی استفاده میکردم خوب بودم الان نمیتونم چی جایگزین کنم البته من امپول رقیق کننده خون هم میزنم،التماس دعا ازشمابزرگوار🙏
زینب

سلام و عرض ادب برای کبد چرب چه روزی مناسب حجامت است و از کدام ناحیه بدن؟
مجید

سلام و درود من دانشجو هستم و میخام مطالب یکی از مقالتتون رو pdf کنم و تو کلاس ارائه بدم از نظر شرعی شما مخالف نیستید؟
محمد رجبیان

سلام و ادب شش ماهی هست گاهی سوزش درسمت چپ قفسه سینه نزدیک به زیر بغل دارم .پس از مدتی کار مداوم منزل احساس سنگینی در ناحیه سمت چپ قفسه سینه و چپ پشت کتف دارم این چند ماه تجت فشار عصبی بوده ام.حالت رفلاکس معده هم گاهی دارم.چه درمانی پیشنهاد میفرمایید؟
بامداد

سلام علیکم بزرگوار در دو پیام ارسال شده قبلی سوالی مطرح کردم که هنوز منتظر پاسخ شما هستم احساس میکنم که رغبتی برای پاسخ نداشتید و یا به دلیل مشغله کاری وقت جواب دادن ندارید بحرحال اگر تمایلی ندارید که پاسخگوی پیام های بنده باشید به من اطلاع بدهید تا مُصَدّع اوقات شریفتان نشوم و بنده انتظار نکشم سپاسگزارم
محمدجواد
کد : 879
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
خبرها و نظرها
Share Email
خیراندیش در گفت‌وگو با تسنیم تشریح کرد: اثرات شگرف درمانی «حجامت» بر مسمومیتهای شیمیایی و میکروبی/ تاکید ۵۴۰ حدیث بر ضرورت حجامت

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

خیراندیش در گفت‌وگو با تسنیم تشریح کرد:

اثرات شگرف درمانی «حجامت» بر مسمومیتهای شیمیایی و میکروبی/ تأکید ۵۴۰ حدیث بر ضرورت حجامت


یک کارشناس طب سنتی با بیان اینکه با اظهارنظرهای کوته‌فکرانه درباره حجامت خودمان را خراب نکنیم، به تشریح اثرات شگرف درمانی «حجامت» بر مسمومیتهای شیمیایی، میکروبی و غذایی پرداخت و گفت: ۵۴۰ حدیث از ۸۷ منبع شیعه و سنی در مورد حجامت جمع‌آوری کرده‌ام.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در منابع روایی اسلامی، احادیث متعددی درباره «حجامت» و ضرورت انجام آن آمده است و تقریباً در احادیث طبی صحیح‌السندی که تا به امروز جمع‌آوری شده، به‌روی هیچ مسئه‌ای به‌اندازه حجامت تأکید نشده کما اینکه در حدیث مشهور معراج پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «وقتی به آسمان هفتم صعود کردم، هیچ ملکی از من گذر نکرد مگر این که گفت "ای محمد، حجامت کن و اُمّتت را به حجامت و خوردن سیاهدانه و قُسط امر بفرما!"».


امروزه در زمینه حجامت در کشورهای مختلف، پژوهشها و کارهای علمی گسترده‌ای نیز صورت گرفته و اثرات درمانی و پیشگیرانه حجامت نیز در قالب ده‌ها هزار مقاله علمی به اثبات رسیده است؛ چند سال پیش کتاب «حجامت» به‌عنوان کتاب سال  کانادا انتخاب شد و در حال حاضر حجامت به‌عنوان یک روش مؤثر درمانی در بسیاری از کشورها به کار گرفته می‌شود و در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا نیز تدریس می‌شود.


در کشورمان نیز طی یک دهه اخیر، سنت حجامت تا حدی از مهجوریت خارج شده و در حال حاضر نسبت به دهه نخست پیروزی انقلاب شاهد توسعه و ترویج مناسبی در انجام آن بوده‌ایم و این توسعه حجامت در ایران در حالی بوده که برای سالیان سال با بخشنامه وزارت بهداشت، انجام حجامت در کشورمان ممنوع بود و بدترین و شدیدترین برخوردها با کسانی که اقدام به انجام حجامت می‌کردند، صورت می‌گرفت و این برخوردها طیف گسترده‌ای از برخوردهای ضربتی از صدور احکام سنگین زندان تا تبعید و جرائم نقدی را شامل می‌شده است!


اما خوشبختانه با لغو بخشنامه وزارت بهداشت توسط شورای نگهبان به دلیل مغایرت این بخشنامه با شرع مقدس اسلام، حجامت به عنوان یکی از پرتاکیدترین اعمال در روایات اسلامی تا حدی از مهجوریت خارج شد و امروز شاهدیم که توده‌‌های مختلف مردم به دلیل مشاهده مستقیم اثرات شگرف درمانی و پیشگیرانه حجامت در خود و اطرافیانشان، به شدت به انجام آن روی آورده‌اند و خود را مقید به انجام آن می‌دانند.


با وجود ایجاد باور عمومی در بین اقشار مختلف مردم کشورمان و اثبات اثرات درمانی حجامت در قالب مقالات متعدد علمی، احادیث متعدد درباره لزوم انجام حجامت و مهر تایید تمام حکما و بزرگان طب سنتی کشورمان بر حجامت، هر از چندگاهی شاهد حرکتهایی مذبوحانه از سوی برخی افراد گمنام و بی‌پشتوانه علمی و تخصصی و البته جویای نام هستیم که درصدد انکار حجامت و اثرات درمانی آن بر‌می‌آیند؛ اظهارات چنین افرادی در فضای رسانه‌ای امروز کشور به‌واسطه عدم برخورداری از کوچکترین پایه علمی و استدلالی، درخور پاسخ و جدی گرفتن نیست اما صرفاً به‌دلیل اینکه برخی از این افراد، عنوان متخصص را یدک می‌کشند و این عنوان شاید بتواند شبهه‌ای در ذهن برخی از افراد ایجاد کند، باید پاسخی به چنین اظهاراتی نیز داده شود.


نمونه اخیر آن، اظهارات بی‌مبنای یکی از اعضای «انجمن علمی طب سنتی ایران» بوده که وی در اظهارنظری مضحک، حجامت را هم‌ردیف با «فست فود» قرار داده و مدعی مضرات انجام حجامت مشابه فست فود شده یا اخیراً همین فرد با  این استدلال بی‌پایه که به دلیل غلبه مزاج «بلغم» و سردی در بیشتر افراد جامعه امروز، انجام حجامت مضر به حال افراد است!


پیش از این طی گفت‌وگویی با دکتر مهدی فهیمی؛ متخصص طب سنتی به بررسی  برخی از ابعاد علمی حجامت و مکانیزم تاثیر مثبت آن در مزاجهای مختلف پرداختیم که وی با تاکید بر اینکه حجامت در فصل بهار برای تمامی مزاجها مفید بوده و تجویز می‌شود، اظهار داشته بود «حجامت سیستم عصبی، عروقی، ایمنی، حرارتی  و رطوبتی بدن در تمام افراد با هر مزاجی را تنظیم می‌کند.»


فهیمی با اشاره به اظهارات عضو انجمن طب سنتی ایران در مضر دانستن حجامت به دلیل غلبه بلغم در بیشتر افراد جامعه گفته بود «این کارشناس هنوز تفاوت فَصد و حجامت را نمی‌داند؛ در فصد، خونگیری وسیع اتفاق می‌افتد اما در حجامت نهایتاً بین 80 تا 100 سی‌سی خون از بدن خارج می‌شود؛ کارشناسی که حجامت را بی‌تأثیر می‌داند فقط به بلغم توجه کرده و نگاه بچه‌گانه و کودکانه به موضوعات طب سنتی، قاعدتاً نمی‌تواند برداشتی به‌غیر از چنین برداشتهایی را در پی داشته باشد.»


در ادامه، برای بررسی و بازخوانی مبانی حجامت در منابع روایی اسلامی، منابع طب سنتی کشورمان و جایگاه آن در منابع علمی و اکادمیک دنیا، گفت‌وگویی داشتیم با استاد«حسین خیراندیش» از اساتید پیشکسوت طب سنتی کشورمان که  در ادامه مشرح این گفت‌وگو تقدیم خوانندگان ارجمند تسنیم شده است:


تسنیم: یکی از اعضای «انجمن علمی طب سنتی ایران» اخیراً مدعی شده که با توجه به غلبه بلغم در بیشتر افراد جامعه امروز، انجام حجامت، عملی مضر است و پیش از آن نیز همین فرد طی مصاحبه‌ای مدعی شده بود حجامت به اندازه فست‌فود مضر است؛ نظر جنابعالی در این باره چیست؟


متأسفانه در شرایط فعلی با وجود 30 سال کار، تلاش و تبیین برای نهادینه شدن این سنت الهی، دوباره شاهد اظهارنظراتی از این دست هستیم؛ به‌طور کلی حجامت از چند بُعد قابل بررسی است، ابعاد تاریخی، دینی، سنتی (نظر دانشمندان طب سنتی)، علمی و ضرورتهای طبی و بهداشتی عصر فعلی جزو این ابعاد هستند.


«حجامت» قدیمی‌ترین روش درمان و پیشگیری


از نظر کاشناسان طبی، از بُعد تاریخی، «حجامت» به عنوان قدیمی‌ترین روشهای درمان و پیشگیری مطرح است؛ جلوی درِ ورودی اهرام ثلاثه مصر تصویری وجود دارد که لیوان حجامت را نشان داده و این ثابت می‌کند که این عکس در آن زمان برای حفظ مجموعه علوم آن زمان بر روی دیوار آن بنای عظیم حک شده و پزشکی امریکایی از این بنای تاریخی عکس گرفته و ثابت کرده قدیمی‌ترین رفتارهای طبی موجود در جهان حجامت بوده است.


پیامبران «مجری حجامت»


از بُعد دینی، گفته می‌شود حجامت سنت انبیاء بوده و ایدئولوژی ما می‌گوید 124 هزار پیغمبر داشته‌ایم بنابراین از نخستین تا آخرین پیامبر طبق این نقل، مجری حجامت بوده‌اند؛ از دیدگاه مذهبی، حجامت به‌عنوان سنت انتزاعی (سنت تأسیسی نیست) در اسلام مطرح می‌شود یعنی از زمان پیامبران قبل از پیامبر اکرم (ص) بوده و اسلام این را انتزاع (انتزاع در لغت به معنای جدا کردن، گرفتن، در آوردن جزئی از یک کل است) کرده است.


«حدیث معراج» اوج حمایت از «حجامت» در اسلام


اوج قدرت طرح حمایتی از سنت حجامت، حدیث شب معراج است که پیامبر فرمود: «وقتی به آسمان هفتم صعود کردم، هیچ ملکی از من گذر نکرد مگر این که گفت: ای محمد حجامت کن و اُمتت را به حجامت و خوردن سیاهدانه و قُسط امر بفرما.»


در حدیث دیگری پیغمبر می‌فرماید: اینقدر جبرئیل در مورد «حجامت» به من توصیه کرد که با خود گفتم مبادا امری واجب باشد؛ از این دست روایات در کتابی به نام «حجامت از دیدگاه اسلام» جمع شده است و حتی هفت تن از مراجع فتواهایی را در مورد حجامت داده‌اند و این نشان می‌دهد که حجامت از دیدگاه مذهبی مورد توجه ویژه بوده است.


بحث دیگر حجامت، حجامت از بُعد طب سنتی است؛ یعنی مجموع اطلاعات  کاربردی حجامت را از بین حُکما جمع کرده‌ایم؛ اختلاف‌نظر اساسی در بین حُکما وانبیا وجود ندارد؛ دو یا سه نکته است که قابل توجه بوده و می‌توان تشریح کرد.


به عنوان مثال سن شروع حجامت در احادیث و روایات چهار ماهگی اما در طب سنتی دو سالگی است و زمانیکه این موضوع تفسیر می‌شود، درمی‌یابیم که حجامتی  که در چهار ماهگی طب اسلامی یا احادیث توجیه می‌کند، نمی‌تواند حجامت خونگیری باشد بنابراین آن حجامت غیر خونگیری است بنابراین عملاً همان نظری که طب سنتی می‌دهد این است که حجامت خونگیری از دو سالگی و حجامت غیر خونگیری از چهار ماهگی شروع ‌شود.


باید توجه کرد که هم در شروع حجامت بین طب سنتی و احادیث اختلاف نظر است و هم در پایان آن؛ یعنی طب سنتی پایان حجامت را در 60 سالگی تعریف می‌کند اما در طب اسلامی پایانی برای حجامت تعریف نشده است.


تسنیم: چه توجیهی می‌توان برای این اختلاف سنی حجامت در طب سنتی و طب اسلامی بیان کرد؟


توجیهی که برای این موضوع وجود دارد این است که زمانیکه در جامعه‌ای از ابتدای دو سالگی حجامت (حجامتی که فاصله‌اش «سن روز» باشد یعنی فرد 50 ساله هر 50 روز و فرد 20 ساله هر 20 روز حجامت کند) شروع شود، در سن 60 سالگی نیازی به حجامت ندارد و علاوه بر این شرایط زیست، بی‌تحرکی یا پر‌تحرکی، نحوه تغذیه، آب وهوای سالم یا نا‌سالم و مجموع هنجارهای اجتماعی و صوتی، مجموعه عواملی هستند که نیاز به حجامت را کاهش یا افزایش می‌دهند.


در شرایط فعلی که مردم اصلاً حجامت نکرده‌اند تا 90 سالگی هم می‌توانند حجامت کنند؛ اینجا رقیب حجامت تغذیه سالم، تحرک و ورزش است؛ منظور از ورزش، ورزش سالم است که می‌تواند حجامت را به حداقل برساند.


ما در «سن روز فاصله‌ای» که در روایات مطرح شده نیز معتقدیم که مصادیق «سن روز فاصله»، دمویها هستند چون حجامت یک قالب کلی دارد که موجب پیشگیری غلبه دم می‌شود. (غلبه دم یعنی کسانی که دموی هستند)


«شرایط زندگی» موثر در «کیفیت حجامت»


بحث دیگری که موجب می‌شود حجامت را توسعه دهیم این بوده که در زمانی حجامت سالی یک بار توصیه می‌شد که آب و هوا و آب شُرب سالم بوده و مواد نگهدارنده برای غذای مصرفی وجود نداشته و تحرک کافی و خواب به‌موقع بوده و غذای سالم و ارگانیک وجود داشته اما در حال حاضر تمامی مواد غذایی مصرفی مردم به نوعی آلودگی دارد.


در گذشته آداب عقل و شُرب صحیح بوده یعنی به‌جا و به یک اندازه غذا خورده می‌شد و غذا در صبح و شب بوده و زیاده روی در آن وجود نداشته است؛ با این شرایطی که گفته شد، محیط زیست هم انواع آلودگیها و هنجارهای اخلاقی را نداشته است؛ چندین هزار سال قبل حجامت در این شرایط توصیه می‌شد حالا که ما این  شرایط را نداریم، حجامت چند برابر بیش از گذشته توصیه می‌شود.


اگر شخص بنده در شرایط اجتماعی فعلی در 30 سال گذشته از حجامت استفاده نمی‌کردم با وجود حوادث طبیعی و اجتماعی، حتماً تا به امروز مرده بودم.


تأکید ویژه رهبری درباره «حجامت»


یک صحبتی نه تنها با طرفداران طب سنتی بلکه با طرفداران سلامت دارم؛ تأکید جدی از سوی مقام معظم رهبری به بنده شده مخصوصاً درباره رزمندگان و کسانی که در معرض بمباران شیمیایی قرار داشتند و دارند (سوریه، یمن و ...) که حتی از قالب تاکید گذشت و به شکل تشر درآمد یعنی به عنوان یک امر مؤکد بر خودم واجب می‌دانم این موضوع را به همه مخصوصاً شیمیایی‌ها برسانم؛ ما در عصری زندگی می‌کنیم که همیشه در معرض یکسری مسائل پیش‌بینی نشده مثل بمبهای میکروبی، آلودگیهای غذایی، آلودگیهای میکروبی، آلودگیهای ناشی از مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی یا آلودگیهای عمدی یا غیرعمدی ناشی از خودکشی (قرص برنج و...) قرار داریم که دست پزشکی (اعم از سنتی و کلاسیک) در مورد پالایش بدن از این آلودگیها، بدون «حجامت» بسته است.


 اگر طب سنتی حجامت را کنار بزنید، می‌خواهید در مورد آلودگی شیمیایی چه کار کنید؟انگشت‌شمار کارشناسان طب سنتی که حجامت را به استهزاء می‌گیرند، بگویند که چه کاری برای درمان یک فرد مبتلا به آلودگی شیمیایی یا آلودگی بمب میکروبی می‌کنند؟ طب کلاسیک در این شرایط وضعیت روشنی دارد و با صراحت از عدم توانایی در این شرایط صحبت کرده است؛ طب کلاسیک بعد از 30 سال از بمبارانهای شیمیایی چه کاری برای بیماران شیمیایی انجام داده است.


تسنیم: چرا عده‌ای که با حجامت مخالفت می‌کنند، لااقل چند دلیل علمی، روایی یا مستندات تاریخی برای ادعای خود ارائه نمی‌کنند؟


بله؛ مردم در حال از بین رفتن هستند و رجز‌خوانی بیهوده اصلا پسندیده نیست؛ اگر روشی (حجامت) به درستی کار می‌کند، بگذار درست کارش را بکند، تو دهانت را  ببند و بگذار امری که پیامبران، حُکما، عُلما و محققان  دنبالش هستند، با یدک کشیدن نام تخصص، یک اظهارنظر بیهوده نکنیم؛ ما طبیب هستیم و در مقابل سلامت مردم بدهکار و مسئول بوده و چه در دنیا و چه در آخرت مؤاخذه خواهیم شد.


حجامت زمانیکه می‌تواند آلودگی شیمیایی برطرف کند چرا باید کنار گذاشته شود؛ فرض کنید در اثر آلودگی غذایی یک هزار نفر درگیر بیماری شوند، چه می‌کنید؟ بگذاریم آنها بمی‌رند و مثل بسیاری از کارشناسان بگوییم در مرگ انتخابی دخالت نکنیم و بگذاریم بمی‌رند؟


این مسئولیتی که بر اساس تجربه ( اثربخشی حجامت در بیماران شیمیایی و میکروبی) بر گردن من افتاده است، مسئولیت مضاعفی را بر گردن ما گذاشته که به مردم بگوییم؛ این یک وظیفه و تکلیف است و تکلیف خوانندگان این مطلب است که این نکات را به مردم منتقل کنند.


عدم توانایی نظام درمانی کشور در معرفی یک دستور دینی


متأسفم که نظام درمانی کشور پس از 40 سال نتوانسته یک دستور دینی را در قالب قانون الزام‌آور به مردم معرفی کند و تماماً دنبال این هستیم که دستورات غربی و شرقی را قانونی کرده و بودجه برایش اختصاص دهیم و نظام اجرایی را موظف به اجرای آن کنیم و جرأت و شهامت حمایت از یک دستور دینی که بنده 540 حدیث از 87 منبع شیعه و سنی برایش جمع‌آوری کرده‌ام، را نداریم.


در حال حاضر در فصل بهار یعنی فصل حجامت هستیم و باید به این سنت پرداخته شود.


تسنیم: درباره ابعاد علمی حجامت چه کارهایی انجام شده است؟


درباره وضعیت علمیپیرامون حجامت باید گفت که چینیها درباره آن فعالیتهای گسترده‌ای انجام داده‌اند (چینیها به دلیل شرایط اقلیمی به سمت حجامت گرم و بادکش رفته‌اند)، امریکایی‌ها و کانادایی‌ها در زمینه حجامت فعالیتهای خوبی کرده‌اند به‌طوری که چهار یا پنج سال پیش «کتاب حجامت»، کتاب سال کانادا شد؛ سوریها، مصریها و آلمانیها در زمینه حجامت فعالیت خوبی داشته و گزارشاتی را منتشر کرده‌اند و ما آنها را ترجمه کرده و در دسترس عموم قرار داده‌ایم.


مقالات علمی که با موضوع حجامت در 13 کشور دنیا کار شده و در مجلات معتبر به چاپ رسیده تعدادش به 536 می‌رسد؛ شما(مخالفان حجامت) تابع چه اصولی هستید؟ اگر مسلمان هستید، احادیث و روایات موجود است و اگر طب سنتی را قبول دارید، دستور حُکما درباره حجامت مشخص است؛ اگر به تجربه متکی هستید ما تجربه داریم چون 12 میلیون حجامت در سال انجام می‌دهیم و اگر توجهی به تمام این موضوعات ندارید به مقالات علمی روی بیاورید که توسط ما هم کار نشده است.


تمام این صحبتها گویای این است که این موضوع (حجامت) توسط ایران مطرح شد و به دنیا انتقال پیدا کرد و مورد توجه مردم دنیا قرار گرفت؛ حجامت روزی به عنوان ابزار پیشگیرانه نجات‌بخش مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین با اظهارنظرهای کوته‌فکرانه، خودمان را خراب نکرده و افکار طرفداران طب سنتی و طب اسلامی را مخدوش نکنیم.

منبع :

تسنیم



نظرات
نظر خود را ثبت کنید

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:


تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:


❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید. از پاسخگویی به سؤالاتی که در متن مقاله پاسخ داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

نام :  
ایمیل :
* نظر شما
 

آخرین مقالات

داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر[12257بازدید]
ارزش های پست مدرن، نارضایتی از پزشکی؛ گرایش به طب مکمل[14947بازدید]
اهمیت طب و طبیب در نگاه علامه حسن زاده آملی (مقاله انتخابی)[29408بازدید]
انتفاع مؤمنین از توسل به روایات طبی ائمه (علیهم‌السّلام) (مقاله انتخابی)[20391بازدید]
مرض عقوبت(مقاله انتخابی)[19633بازدید]
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم(مقاله انتخابی)[35122بازدید]
نظام بهداشت و سلامت در اسلام(مقاله انتخابی)[46095بازدید]
بهداشت روانی اعتقادی در اجتماع(مقاله انتخابی)[17211بازدید]
بررسي ناهمخوانی آيات طبّي با علوم پزشكي(مقاله انتخابی)[23067بازدید]
قرآن و بهداشت روان(مقاله انتخابی)[63513بازدید]
فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود!(مقاله انتخابی)[25192بازدید]
چند نکته ساده در مورد از شیر گرفتن کودک[535646بازدید]
زردی نوزادان[493637بازدید]
ارتباط عطر و اسباب بازی با چاقی کودکان (مقاله انتخابی)[11359بازدید]
علم، سنّت، مدرنیته(مقاله انتخابی)[11527بازدید]
پزشکی نوین و تردید های پیش رو(مقاله انتخابی)[11204بازدید]
آشنایی با ابعاد آشکار و پنهان ترویج همجنس بازی در جهان(مقاله انتخابی)[16081بازدید]
توصیه های طبی از مرحوم آقا فخر تهرانی [50762بازدید]
نقد طب مدرن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی(مقاله انتخابی)[17672بازدید]
وقتی پیامبران غرب دروغ می گویند (تبارشناسی علوم جدید)(مقاله انتخابی)[15144بازدید]

از میان مقالات

تلویزیون و زوال کودکى(مقاله انتخابی)
کرونا، مردن از ترس مرگ!!
الفبای نفوذ! (مقاله انتخابی)
عوارض ناشناخته محصولات دستکارى شده ژنتیکى(مقاله انتخابی)
شفا، از جنسی دیگر؛ ۱۴ توصیه اخلاقی شیخ حسنعلی نخودکی(مقاله انتخابی)
پشت پرده امپراطوری کوکا کولا(مقاله انتخابی)
ایدز ؛ گلوله‌ بیولوژیک آرپا(مقاله انتخابی)
ازدواج تك‌جنسيتي در استراليا؛ چرا اكنون؟
تله تلفن های همراه: زیان های بهداشتی (مقاله انتخابی)
جامعه ستیزی به بهانه کرونا
رنگ از منظر قرآن، حدیث و روان‌شناسی(مقاله انتخابی)
نابودی خانواده (مقاله انتخابی)
چگونه انقلاب جنسي، جامعه امريكا را براي هميشه دگرگون كرد؟ (مقاله انتخابی)
مخاطرات پزشکى مدرن(مقاله انتخابی)
جامعۀ مصرف گرا (مقاله انتخابی)
بازی با احتمالات؛ بازی با سلامت مردم-محصولات تراریخته؛ نابودگر نسل‌های آینده (مقاله انتخابی)
گفتگو با دکترتفسیرعلی؛ استاد دانشگاه علیگر درباره طب سنتی ایران (مقاله انتخابی)
به دنبال راهی در جهت اصلاحات در صنعت دارو سازی(مقاله انتخابی)
داروی گیاهی کرونای مدبر غدیر
بررسی و تحلیل سند 2030 یونسکو (مقاله انتخابی)